لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

عبدالله عبدالله: مخالفین از راه جنگ به اهداف شان نخواهند رسید


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

حکومت افغانستان یک بار دیگر از مخالفین مسلح دولت خواست تا از فرصت های به میان آمده استفاده کرده و از جنگ دست بکشند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت روز چهار شنبه طی نشستی در کابل به خبرنگاران گفت که مخالفین مسلح اکنون باید بدانند که از راه جنگ به اهداف شان نخواهند رسید.

پیش از این رئیس جمهور غنی ماه اپریل سال جاری را ضرب الاجل برای مذاکرات مستقیم با مخالفین مسلح تعین کرده است.

تا حال برای چگونگی آغاز مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح، دو نشست چهارجانبه در کابل و اسلام آباد برگزار شده و قرار است مرحله سوم این نشست ها در هفدهم همین ماه در اسلام آباد برگزار شود.

از سوی دیگر موسسه موسوم به پگواش زمینه یک نشست غیر رسمی را میان برخی شخصیت های سیاسی افغان و نماینده های طالبان در آغاز هفته جاری در قطر فراهم کرد.

در این نشست غیر رسمی طالبان مسلح به رسمیت شناختن دفترشان در قطر، دور ساختن نام های رهبران شان از لست تحریم های ملل متحد، خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان و برخی خواسته های دیگر را از پیش شرط ها برای آغاز گفتگوهای رسمی با حکومت این کشور مطرح کردند.

در این حال شورای عالی صلح افغانستان میگوید، تا زمانیکه کمیته هماهنگی چهار جانبه برای صلح، یک راهکار مشخص را تعین نکند، مشکل خواهد بود که مخالفین مسلح برای گفتگوهای صلح حاضر شوند.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا به رادیو آزادی چنین گفت: " تا حال سرعت کار کمیته چهار جانبه روشن نیست که در چی زمانی میتواند میان خود یک فضاء را ایجاد کند که تا یک راه کار خوب را برای گفتگو با مخالفین مسلح آماده کنند، که هر یک از این راه کارها آیا استعداد این را دارند که مخالفین مسلح را به میز مذاکره بشکشانند. "

اعضای ولسی جرگه افغانستان با در نظر داشت تحولات داخلی پاکستان، و اشتراک قدرت های بزرگ چون امریکا و چین در پروسه صلح افغانستان، به موفقیت این پروسه ابراز امیدواری کرده اند.

اما اعضای شورای ملی و نهاد های مدنی تاکید کرده اند که در گفتگوهای صلح با طالبان مسلح باید دست آورد های سالهای گذشته بگونه کامل در نظر گرفته شود.

گزارش: لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG