لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

عبدالله: اراده حکومت برای مبارزه با فساد اداری قاطع و پابرجاست


همزمان با قرار گرفتن افغانستان در ردیف سه کشور مفسد جهان، حکومت این کشور همکاری مردم و جامعه جهانی را در مبارزه با فساد اداری مهم می داند.

رئیس اجرائیه این کشور تائید می کند که هنوز هم مثال های برجستۀ از فساد اداری در کشور موجود اند.

عبدالله عبدالله در نشستی به روز چهارشنبه در کابل گفت که مبارزه حکومت برای از میان برداشتن فساد اداری به شدت ادامه دارد.

وی گفت:

"عزم و اراده حکومت وحدت ملی در مبارزه قاطع با فساد اداری بدون شک پابرجاست، اما در این راستا ضرورت به توجه بیشتر هم وجود دارد، شکی وجود ندارد که همکاری مردم، نهاد های مدنی و همکاری جامعه بین المللی همراه با عزم اراده حکومت وحدت ملی در این راستا کمک خواهد کرد تا به این مشکل که در حال حاضر به مشکل مزمن مبدل شده و نمونه های حاد آن هم وجود دارد، رسیده گی شود."

گزارش تازۀ سازمان شفافیت بین المللی روز چهارشنبه نشان داد که افغانستان پس از سومالیا و کوریای شمالی از مفسدترین کشورهای جهان است.

سومالیا و کوریای شمالی به گونه مشترک در درجه ۱۶۷ و افغانستان در درجه ۱۶۶ از کشور های محسوب شده اند که دولت های شان در امر مبارزه با فساد ناکام بوده اند.

سازمان شفافیت بین المللی که مقر آن در جرمنی است، گفته که میلیون ها دالر زیر نام بازسازی در افغانستان بیجا به مصرف رسیده و یا هم سرقت شده است.

اما ولسی جرگه گزارش سازمان شفافیت بین المللی را یک جانبه و غیر منطقی خوانده می گوید که وضعیت جنگی افغانستان در این گزارش در نظر گرفته نشده است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه به رادیو آزادی گفت که حکومت این کشور همواره برای مبارزه با فساد اداری تلاش هایش را جاری نگهداشته است.

وی گفت:

"گزارش سازمان شفافیت در این مورد را رد می کنیم، ما در افغانستان برنامۀ داریم که بر اساس آن ما کار های را بر ضد فساد اداری انجام داده ایم، این که افغانستان را در ردیف دومین یا سومین کشور های مفسد جهان مشخص کرده، یک توهین است و حتی می توانیم آن را برای مردم این کشور خیانت بدانیم."

ولسی جرگه افغانستان در حالی محتوای گزارش سازمان شفافیت بین المللی را رد می کند که در دو سال گذشته نیز این سازمان افغانستان را در ردیف دومین و سومین کشور فاسد جهان مشخص کرده است.

با آنکه حکومت افغانستان همواره از مبارزه با فساد سخن زده است، اما سازمان شفافیت بین المللی گفته که در این راستا عملکرد قابل توجهی صورت نگرفته است.

از سوی هم آگاهان مسایل سیاسی و حقوقی عدم تطبیق قانون در افغانستان را از عوامل اصلی افزایش فساد اداری، در کشور میدانند.

کبیر رنجبر یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت به گونۀ جدی در راستای مبارزه با فساد اداری در کشور گام برداشته نشده است.

وی گفت:

"فساد گسترده تر شده، عمده ترین عامل آن عدم تطبیق قانون است، در جای که قانون تطبیق نشود، فساد بدون شک در آنجا وجود دارد."

شماری از مردم می گویند که با وجود تلاش های سیزده ساله، فساد اداری در افغانستان هنوز هم در حال افزایش است.

با آنکه مقام های حکومت گفته اند که مبارزه با فساد در اولویت کار شان قرار دارد، اما مردم روی به میان آمده اراده قاطع و جدی در این راستا تأکید می کنند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG