لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

پاپ فرانسیس از تهران خواست، در صلح خاور میانه کمک کند


گرچه ایران یک کشور اسلامی است، اما با کلیسای کاتولیکان روم در واتیکان روابط خوب دارد و به همین دلیل واتیکان کوشش دارد از نفوذ خود استفاده کرده و تهران را تشویق نماید که در تامین صلح خاور میانه کمک کند.

در یک اعلامیه نشر شده توسط واتیکان از قول پاپ فرانسیس آمده است که از تهران می خواهد نه تنها در روند صلح شرق میانه بلکه در جلوگیری از گسترش تروریزم و قاچاق اسلحه کمک کند.

حکومت شیعه ایران از رئیس جمهور سوریه بشار اسد حمایت می کند، ولی کشورهای غربی به شمول ایتالیا از گروه های اپوزسیون این حکومت که اکثریت آنها سنی ها می باشند طرفداری می کنند.

در همین حال بسیاری از کشورهای غربی ایران رامتهم می سازند که از گروه های مختلفی حمایت می کند که این گروه ها در کشورهای غربی در فهرست سازمانهای تروریستی جا داده شده اند.

تقاضای پاپ در این مورد در حالی صورت گرفته است که رئیس جمهور ایران حسن روحانی با دعوت شخصی پاپ فرانسیس به قصر واتیکان رفته بود.

در این دیدار ۴۰ دقیقه ای پاپ از سفر روحانی به واتیکان سپاسگذاری نموده و برای صلح دعا کرد.

دو طرف در این دیدار به یکدیگر هدیه دادند. رئیس جمهور ایران یک قالینی را که در قم با دست بافته شده بود به پاپ داد و پاپ یک مدال سنت مارتین تورس را به روحانی داد.

رئیس جمهور ایران روحانی از پاپ تقضای دعا کرد و بعداً با دیگر دپلومات های واتیکان جداگانه ملاقات نمود.

روحانی در جریان یک سفر چهار روزه به اروپا رفته و از ایتالیا و فرانسه دیدن می کند. در دو دهه گذشته این اولین بار است که یک رئیس جمهور ایران از کشورهای اروپای غربی دیدن می کند، هرچند رئیس جمهور سابق ایران محمد خاتمی در سال ۲۰۰۵ در مراسم تدفین پاپ جان پاول اشتراک کرده بود.

هدف سفر روحانی این است که با پایان تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، روابط این کشور با ممالک اروپایی بهتر گردد.

روحانی در روم به تعداد از تجار ایتالیوی گفت که ایران باثبات ترین کشور در منطقه می باشد. بعد از لغو تحریم ها اکنون ایران می خواهد سرمایه گذاری کشورهای غربی را بخود جلب نماید.

XS
SM
MD
LG