لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۲

هاشمی: با گروه های مذاکره میکنیم که اعمال تروریستی را ترک کنند


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

پس از ارایه پیشرط های طالبان مسلح در دومین روز نشست مشورتی که در شهر دوحه قطر برگزار شده بود، حکومت افغانستان اعلام کرد که با طالبان مسلح مشروط بر قطع خشونت های این گروه وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان این مطلب را عصر روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت.

آقای هاشمی تأکید کرد که حکومت گفتگوهای صلح را در چوکات نشست های چهار جانبه که در مورد صلح با اشتراک نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار می‌شود، پیش خواهد برد.

وی گفت:
" ما با گروه های گفتگو می کنیم با گروه های مذاکره میکنیم که خشونت را ترک کنند، اعمال تروریستی را ترک کنند و آنچه را که در نورم ها و معیارهای بین المللی می‌باشد به حیث یک اصل در گفتگوهای صلح بپذیرند ولی گروه های که بخواهند بالای ما شرط بگذارند آنرا مردم افغانستان قبول نمی‌کند."

نماینده گان طالبان مسلح به روز شنبه و یکشنبه در نشست مشورتی که در دوحه پایتخت قطر دایر شده بود روی شرط های قبلی شان تأکید کردند.

طالبان به رسمیت شناسی دفتر شان در قطر، حذف نام های رهبران شان از لست تحریمات بین المللی، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و شماری دیگری از خواست ها را به حیث پیشرط برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح ارایه کردند.

این نشست غیر رسمی که به ابتکار موسسه به نام پگواش برگزار شده بود، در آن نماینده گان طالبان، برخی از چهره های سیاسی افغان و شماری از فعالان مدنی افغان شرکت داشتند.

این در حالیست که پیش از این شورای عالی صلح افغانستان نیز گفته است که اگر طالبان یا حکومت افغانستان قبل از آغاز مذاکرات مستقیم صلح، پیش شرط های بگذارند، رسیدن به صلح با مشکلات مواجه خواهد شد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست این شورا گفته است که به رسمیت شناسی دفتر طالبان در قطر و آزادی زندانیان طالب از جمله مسایلی اند که نیاز به دقت بیشتر دارند، ولی ایجاد یک نظام اسلامی که طالبان روی آن تأکید می‌کنند در قانون اساسی افغانستان از قبل تضمین شده است.

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان نیز می‌گوید که طالبان مسلح اگر واقعاً خواستار تأمین صلح و آغاز مذاکرات رسمی در این خصوص اند باید در قدم نخست از جنگ دست بردارند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" در این مورد که طالبان کدام شرط ها را گذاشته که مثلاً خارجی ها از افغانستان بیرون شوند یا نام های رهبران شان از بلک لست بیرون شود، چون این صلاحیت های این هیئت نیست که در این نشست رفته بودند این نشست از سوی یک ان جی او برگزار شده بود و صرف در مورد اظهارات طالبان می‌خواستند بدانند که آیا این گروه واقعاً صلح می‌خواهد یا نه؟ حالی به نظر من مطرح کردن شرط های شان در اینجا جای مناسب نیست اول این گروه باید حاضر به صلح شود، یک آتش بس سراسری در افغانستان را اعلام کند بعداً جرگه تصمیم می‌گیرد که هر دو جانب بنشینند و به تفاهم پیشرفت کرده می توانند."

دومین نشست چهار جانبه در مورد صلح با اشتراک نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا روز دوشنبه هفته گذشته در کابل برگزار شد و مرحله نخست آن به تاریخ ۱۸ جنوری سال روان میلادی در شهر اسلام آباد انجام شد.

اعضای ولسی جرگه افغانستان و شماری از تحلیلگران سیاسی این کشور می‌گویند که هر نوع تلاش به منظور ایجاد تفاهم میان طرف های درگیر جنگ در افغانستان موثر است اما آنان تأکید میکنند که این تلاش ها باید به گونه منظم تنظیم شود تا دست آورد های را در قبال داشته باشد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG