لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

چین روی نقش بیشتر در پروسهء صلح افغانستان، غور می کند


صلاح الدین ربانی وزیر خارجهء افغانستان یک سفر چهار روزه را به چین آغازکرد
صلاح الدین ربانی وزیر خارجهء افغانستان یک سفر چهار روزه را به چین آغازکرد

در حالیکه خشونت ها در افغانستان ادامه دارد و ماموریت رزمی ایالات متحدهء امریکا در این کشور پایان یافته است، به گفتهء دیپلوماتان، رهبری مضطرب چین با فشارهای در حال افزایش برای ایفای یک نقش فعال تر در پروسهء صلح افغانستان، مواجه شده است.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، تعهد چین در این زمینه شگفت انگیز به نظر می رسد، چون چین اکثراً از نزدیک شدن با مناطق و کشورهای در حال جنگ دوری می ورزد.

این درحالیست که صلاح الدین ربانی وزیر خارجهءافغانستان یک سفر چهار روزه را روز دوشنبه به چین آغازکرد و به نظر می رسد که کشانیدن اطراف درگیر جنگ در افغانستان به دور میز مذاکرات، الویت اجندای ملاقات ها اورا با رهبران چین را تشکیل دهد.

سفر صلاح الدین ربانی نشان می دهد که چین در آغاز دوبارهء گفتگو ها صلح افغانستان که هنوز در مرحله آغازین قرار دارد، نقش مهم دارد.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، یکی از دلایل مشارکت چین اینست که افغانستان با ثبات می تواند به مثابهء مرکز مهم ترانسپورتی محصولات چین مبدل شده و یک امکان دیگر سرمایه گزاری برای رییس جمهور شی جین پنگ (Xi Jinping) در برنامهء های بزرگ اقتصادی اش در آسیای مرکزی، محسوب شود.

بارنت آر. روبین (Barnett R. Rubin) کارشناس امور افغانستان در پوهنتون نیویارک و سابق مشاور ارشد ایالات متحدهء امریکا و سازمان ملل متحد می گوید، تشکیل گروهء مشارکت چهار جانبه که قرار است سومین اجلاس آن در اوایل ماه فبروری سال جاری میلادی در شهر اسلام آباد دایر شود، مهم به خاطر آنست که یگانهء "نهاد مشارکت رسمی سیاسی امریکا و چین" در افغانستان محسوب می شود.

بارنت آر. روبین می گوید:

"این مساله به مفهوم آنست که این دو کشور پالیسی هایشان را بطور بهتر هماهنگ می سازند. ایالات متحده که تا حدی نفوذ بالای کابل دارد و چین که تا حدی نفوذ بالای پاکستان دارد."

داوود مردایان مسوول مرکز مطالعات ستراتیژیک افغانستان می گوید، چین برای پیشبرد منافع اقتصادیش به همسایگی مسالمت آمیز و با ثبات نیاز دارد.

مسعود خان سفیر سابق پاکستان در پیکنگ و سابق سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد می گوید، چین می تواند در گفتگوهای صلح افغانستان یک نقش سازنده و حمایت کننده را ایفا کند.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز، اما پاکستان از مدت ها به اینسو با افغانستان به مثابهء منطقهء ستراتیژیکی برخورد کرده است که به هیچ قیمت نباید بدست کشور رقیب اش هند بیفتد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG