لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

صادرات گیاهان طبیعی به خارج ۱۱ درصد افزایش یافته است


اداره صادرات افغانستان می گوید، صادرات گیاهان طبیعی افغانستان نسبت به سال های گذشته به کشور های خارجی مانند هند، پاکستان و برخی کشور های دیگر آسیایی و جنوبی افزایش یافته است.

مسئولین این اداره می گویند که در بخش صادرات نسبت به سال های قبل یازده درصد افزایش آمده است.

عبدالسلام منیر رئیس انکشاف صادرات این اداره به رادیو آزادی چنین گفت:

"در مجموع رشد صادرات ما به مقایسه ربع سوم سال ۱۳۹۳ به تقریباً یازده فیصد است که ما امیدوار هستیم تا این را توسعه دهیم پلان های کاری را داریم تا این صادرات خود را به کشورهای مختلف رشد دهیم و کیفیت عمده صادراتی خود را مطابق خواست و نیاز مارکیت های جهانی سازیم، انشاالله که رشد قابل ملاحظه را در آینده خواهیم داشت."

آقای منیر افزود، بته و یا گیاهی که در افغانستان بشکل طبیعی پیدا می شود در کشور های دیگر بسیار اندک است و اگر باشد هم گیاهان افغانستان نسبت به آن بهتر است.

از سوی دیگر وزارت زراعت و مالداری می گوید که بیست نوع بته های طبیعی از افغانستان به کشور های خارج صادر می گردد.

این وزارت می گوید که این گیاهان طبیعی در ولایات مختلف افغانستان بشکل طبیعی پیدا می شود و تا حدی زیاد از این گیاهان در ساختن دوا های یونانی استفاده می گردد.

محمد رفیع قاضی زاده رئیس منابع طبیعی وزارت زراعت و مالداری در مورد صادرات این بته ها به رادیو آزادی چنین گفت:

"البته گیاهان طبیعی طبی بیشتر هنگ و شرین بویه است که صادرات زیاد دارد و در مجموع در حدود بیست قلم است و قسمت اعظم این صادرات را هنگ و شرین بویه تشکیل می دهد که به شکل طبیعی رویش دارند و از افغانستان به بیرون صادر می شوند."

هند، پاکستان، چین، ایران، عراق، سویدن، جرمنی و آسترالیا از جمله کشور های است که از افغانستان به این کشور ها زعفران، کنجد، سپند، تخم ریحان، انار دانه و دیگر بته های طبیعی صادر می گردد.

فروشنده گان بته های طبیعی می گویند، اگر حکومت این بخش را انکشاف دهد و توجه کند افغانستان یک منبع خوب صادراتی را بدست می آورد.

XS
SM
MD
LG