لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

ځلاند:نشست پگواش زمینه ساز یک سازش میان طالبان وحکومت خواهد شد


انتظار می رود نتیجه نهایی نشست دو روزه غیر رسمی پگواش در مورد برقراری چگونگی صلح افغانستان، منجر به ایجاد سازش میان حکومت این کشور و طالبان مسلح گردد.

برخی از اشتراک کننده های این نشست که روز شنبه در قطر آغاز شده می گویند، تلاش می شود تا زمینۀ تفاهمی به میان بیاید که شرایط مطرح شده طرف ها را نرم ساخته و سبب ادامه مذاکرات صلح گردد.

فیض محمد ځلاند استاد پوهنتون کابل و یکی از اشتراک کننده های این نشست روز یکشنبه از شهر دوحه در صحبت با رادیو آزادی گفت، انتظار می رود تا در نتیجه این نشست زمینه نزدیکی میان طرف های درگیر جنگ در افغانستان، فراهم گردد.

وی گفت:

"توقع میرود که در نتیجه برگزاری این نشست دو روزه برای سازشی زمینه فراهم شود که به حیث یک سازش سومی و بیطرف میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح عمل کند، تا بتوانیم شرایط را که از سوی دو جانب مطرح شده و روی آن بحث می گردد، نرم گردد و آرزوی های موجود در رابطه به صلح افغانستان تحقق یابند."

آقای ځلاند گفت که در روز اول نشست پگواش، روی پایان هرچه زودتر جنگ در افغانستان و ادامه گفتگوهای صلح بحث صورت گرفته است.

این نشست غیر رسمی دو روزه را که در ارتباط به چگونگی برقراری صلح در افغانستان برگزار گردیده، موسسه غیر حکومتی پگواش سازماندهی کرده است.

منشی عمومی کنفرانس پگواش به رادیو آزادی گفته است که ۵۵ تن از گروه های مختلف به شمول نماینده های طالبان در این نشست اشتراک کرده اند، وی فضای گفتگوها را خوب توصیف کرده است.

اما نماینده های رسمی حکومت افغانستان در نشست پگواش حضور ندارند.

نماینده های طالبان مسلح در این نشست روی پیش شرط های قبلی شان تأکید کرده گفته اند که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، حذف این گروه از لست سیاه، به رسمیت شناختن آدرس رسمی طالبان، رهایی زندانیان مربوط به این گروه و توقف تبلیغات برضد طالبان از نیاز های اولیه صلح در افغانستان است.

این در حالیست که حکومت افغانستان قانون اساسی و حفظ دستآورد های ۱۳ ساله را بعنوان خط سرخ برای گفتگوهای صلح، مشخص ساخته است.

در این حال شماری از آگاهان مسایل سیاسی می گویند، بهتر است تا دو طرف تا حدی از شرط های مطرح شدۀ شان عقب نشینی کنند.

احمد سعیدی یکی از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"دولت افغانستان قانون اساسی را خط سرخ خوانده و طالبان نیز قوت های خارجی را، اما صلح جاده یک طرفه نیست باید چیزی داد و چیزی گرفت، بهتر از هر دو طرف تا حدی از شرط های شان عقب نشینی کنند، یعنی چیزی داد چیزی گرفت."

اما احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی تأکید می کند نشست های غیر رسمی صلح که از حمایت حکومت برخوردار نباشند، نمی توانند موثر واقع گردند.

طالبان مسلح در حالی روی پیش شرط های شان در رابطه به صلح یکبار دیگر تأکید کرده اند که قرار است سومین نشست چهار جانبه برای بحث روی نقشه راه صلح افغانستان، تا دو هفته دیگر در اسلام آباد برگزار گردد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG