لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

پگواش: روز نخست گفتگو‌های صلح به خوبی سپری شد


دومین روز نشست غیر رسمی در مورد چگونگی برقراری صلح در افغانستان در شهر دوحه پایتخت قطر امروز برگزار می‌شود.

موسسۀ غیر حکومتی پگواش این گفتگوهای غیر رسمی دو روزه را سازماندهی کرده است.

پاولو کوتا راموسینو منشی عمومی کنفرانس پگواش در امور جهانی و علوم است.

راموسینو در صحبت تلیفونی شام روز شنبه به رادیو آزادی گفت روز نخست گفتگو‌ها به خوبی سپری شد و اشتراک کننده گان در مورد چگونگی برقراری صلح در افغانستان تبادل نظر کردند.

او بیشتر توضیح داده گفت:

"پنجاه و پنج نفر از گروه‌های مختلف به شمول نماینده گی طالبان در دوحه اشتراک کرده‌اند. فضای گفتگو‌ها خوب بود. البته که نظریات گوناگون موجود است ولی ما می‌دانیم که چگونه این‌ها را حل کنیم."

نمایندۀ رسمی حکومت افغانستان درین گفتگوهای غیر رسمی حضور ندارد.

اما نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان از هر اقدام که به سود برقراری صلح در افغانستان باشد، استقبال می‌کنند.

وی افزود:

"ما این را می‌گوییم که افغان‌ها صلح می‌خواهند و طرفدار صلح استند. این نشست غیر رسمی است و افغان‌ها حق دارند که گفتگو کنند و هر گفتگوی که به خیر افغانستان باشد به آن لبیک می‌گویم."

راموسینو هم در مورد این نشست خوشبین است ولی می‌گوید که صلح یکشبه برقرار نمی‌شود.

وی گفت:

"یک پروسۀ طولانی است و در یک روز حل شده نمی‌تواند. اما، فکر می‌کنم درین موارد توافق وجود دارد که هیچ کس نباید قدرت را در انحصار خود داشته باشد، حقوق زنان باید حفظ شود و اینکه صلح باید به جنگ پایان بخشد، فکر می‌کنیم این خود یک نشانه خوب است."

راموسینو گفت، در پایان نشست امروز نتیجۀ نهایی هم اعلان خواهد شد.

شبکۀ اکادمیک پگواش در ماه می‌ سال ۲۰۱۵ میلادی هم نشست غیر رسمی را در مورد امنیت افغانستان با اشتراک بیش از چهل اشتراک کننده راه اندازی کرده بود.

گفتگوهای غیر رسمی در دوحه در حالی برگزار شده که در ماه جنوری امسال گروه هماهنگی چهار جانبه دو بار در اسلام آباد و کابل در مورد نقشه راه برای رسیدن به صلح در افغانستان ضور جلسه کردند.

قرار است بازهم نماینده گان از افغانستان، پاکستان، چین و امریکا به تاریخ هفدهم ماه دلو در اسلام آباد ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG