لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۶

صالح: پاکستان باید از شناخت حکومت تبعید شده طالبان دست بکشد


امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان تأکید می کند که پاکستان در برابر این کشور در جنگ قرار داشته و با حمایت از طالبان همواره تلاش کرده تا حکومت افغانستان را تضعیف کند.

آقای صالح در چهارمین نشست دیالوگ میان افغانستان و پاکستان که روز شنبه در کابل راه اندازی شده بود گفت که اسلام آباد باید از حمایت طالبان مسلح دست بکشد و بخاطر حل چالش های موجود با کابل گفتگو کند.

وی افزود:

" در افغانستان یک پرسش عام این است که شما یا باید نیروهای امنیتی افغان را آموزش بدهید و یا هم اعضای شبکه حقانی را، شما نمی توانید همزمان هر دو را آموزش بدهید.

لطفاً از شناخت حکومت تبعید شده طالبان دست کشیده و تنها با کابل معامله کنید."

در عین حال نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست گفت که همسایه های افغانستان باید با این کشور در پروسه صلح همکاری کنند.

وی تأکید نمود که کشورهای منطقه بخاطر امنیت شان نیازمند به تأمین صلح و امنیت در افغانستان هستند.

یاوجینگ سفیر چین در کابل که کشور اش عضو نشست های چهار جانبه در باره صلح نیز است در این نشست گفت که کشور اش با کابل و اسلام آباد روابط دوستانه داشته تلاش می کند تا بین افغانستان و پاکستان فضای اعتماد به میان آید.

وی می گوید که چین برای به میان آوردن سهولت های لازم در موضوع صلح از کمک هایش با افغانستان دریغ نخواهد ورزید.

از سوی هم فصیح بخاری رئیس هیئت پاکستانی در این نشست و مسئول پیشین نیروهای بحری پاکستان می گوید که افغانستان و پاکستان حکومت های انتخابی دارند و نیاز است تا برای تقویت این حکومت ها تلاش بیشتر صورت گیرد.

به باور آقای بخاری برای حل چالش های موجود در دو کشور لازم است از فرصت های به میان آمده استفاده شود.

وی گفت:

" این سخن واضح است که جنبه امنیتی مهم است اما بخش اقتصادی، روابط میان مردم و تقویت حکومت های انتخابی موضوعات است که ما باید حالا روی آن تمرکز کنیم."

در این نشست که از سوی انستیتوت مطالعات منطقه یی افغانستان راه اندازی شده بود بر علاوه برخی از مقامات حکومت افغان شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان نیز اشتراک کرده بودند.

همچنان شماری از مقامات پیشین ملکی و نظامی پاکستان، اعضای جامعه مدنی و چند تن از خبرنگاران این کشور نیز از شرکت کننده گان این نشست بودند.

مرحله اول و سوم نشست دیالوگ میان افغانستان و پاکستان سال گذشته در اسلام آباد و دومین نشست این سلسله در سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر هرات برگزار گردید.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG