لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه های خصوصی به نشر رسید


مژگان مصطفوی معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
مژگان مصطفوی معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و برخی نهادهای مدافع رسانه ها مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه های خصوصی را امروز به نشر رساندند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که رسانه های خصوصی مطابق مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه های خصوصی مکلف اند تا جوازهای فعالیت شان را تجدید کند.

مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه های خصوصی افغانستان روز شنبه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و برخی نهاد های دفاع از خبرنگاران به نشر رسید.

مژگان مصطفوی معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت که رسانه های خصوصی باید فعالیت های شان را مطابق این مقرره ترتیب و تنظیم کنند.

وی افزود:

"رسانه ها و نهاد های که قبل از انفاذ این مقرره جواز فعالیت اخذ نموده اند، مکلف اند مطابق احکام قانون رسانه های همگانی و این مقرره در خلال مدت شش ماه، در بدل پرداخت تضمین و حق الامتیاز مندرج ماده هفتم این مقرره جواز فعالیت اخذ کنند، یعنی تمام رسانه های که تا حالا در افغانستان در طول این چهارده سال جواز گرفته اند، یک بار دیگر مکلفیت پیدا می کنند و ثبت دوباره کنند که این بسیار یک دیتابیس قوی و خوب از رسانه های فعال به ما بدست میته."

خانم مصطفوی می افزاید، قبل ازین نیز وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هفت مرتبه اعلامیه ها را به منظور تجدید جوازهای رسانه ها به نشر رسانده اما رسانه های خصوصی تا هنوز به آن توجه نکرده اند.

این مقرره در چهار فصل و چهل و یک ماده پس از ترتیب از سوی نهاد های دفاع از خبرنگاران از سوی شورای وزیران افغانستان تصویب شده است.

در این مقرره روی استخدام، حقوق، طرز اخراج، چگونگی قرارداد کارمندان با رسانه ها و غیره مسایل پرداخته شده است.

صدیق الله توحیدی مسئول اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان می گوید که هدف از این مقرره تأمین حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه ها بوده و هیچ رسانه حق ندارد با کارمندان خود خلاف قانون برخورد کند:

وی گفت:

"در کار نشراتی هر کسی را که دلشان خواست استخدام می کند و هر کسی که دلشان خواست منفک می کنند، و هرگاه همکاران ما در جریان کار مصدوم و یا معلول می شوند و یا شهید می شوند، مالکان رسانه ها که اصل تجارت رسانه ای را در اختیار دارند، هیچگونه احساس مسئولیت نمی کنند، به همین خاطر این مقرره تنظیم شد و فرستاده شد به ریاست تقنین وزارت عدلیه."

به گفته آقای توحیدی، تمام رسانه های خصوصی مکلف اند که بعد از این در قراردادها با کارمندان یک کاپی قرارداد را به کارمند اش بسپارد.

به اساس یک سروی که گروه مشورتی موسوم به "التای" انجام داده، ۷۵ شبکه تلویزیونی و ۱۷۵ رادیو در افغانستان فعالیت دارند.

در عین حال شماری از خبرنگاران نیز از این مقرره اظهار خرسندی کرده می گویند، باید بخاطر مصئونیت کاری و جانی شان این مقرره بگونه کامل تطبیق شود.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG