لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

کارتر: چند کشور عضو ایتلاف برای محو داعش هیچ اقدامی نکرده اند


اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا می گوید، چند کشور عضو ایتلاف به رهبر امریکا که گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش را در عراق و سوریه مورد حمله قرار می دهند، در مجموع هیچ کاری نکرده اند تا این گروه جهادی را ریشه کن سازند.

وزیر دفاع امریکا در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس در مصاحبهء با شبکهء تلویزیونی (سی ان بی سی) گفت، اکثریت اعضای این ایتلاف اقدامات کافی انجام نداده اند.

اشتون کارتر افزود:

" ما خودمان می‌توانستیم کار زیادی انجام دهیم، اما انتظار داشتیم که دیگران نقش خود را در این مبارزه داشته باشند."

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا در مصاحبه جداگانهء با شبکه تلویزیونی بلوم بیرگ ایتلاف ضد داعش را یک اتحاد نام نهاد خوانده که ناامیدی های وزارت دفاع امریکا را از شرکا آن بخصوص کشورهای سنی عرب، برجسته می‌سازد که در این راستا هیچ کاری نکرده اند.

وزیر دفاع امریکا هفته گذشته را در اروپا، بیشتر در پاریس سپری کرد، جاییکه او تلاش نمود تا متحدین خود را تشویق کند که کوشش های شان را در مبارزه علیه گروه داعش افزایش دهند.

وزیر دفاع امریکا به تقاضا خود از ترکیه، یکی از این کشور ها، تأکید کرد که مبارزه اش بر علیه جهادی ها را تشدید بخشد.

ترکیه، ایالات متحدۀ امریکا را اجازه داده تا از پایگاه هوایی ایجرلیک در جنوب این کشور جهت حملات هوایی بر مواضع داعش در عراق و سوریه، استفاده کند، اما اشتون کارتر گفت، نیاز است انقره که با سوریه و عراق سرحد مشترک طولانی دارد کار بیشتر را انجام دهد.

وی گفت:

" از نظر جغرافیایی و تاریخی ترکیه در منطقه، موقعیت مهم دارد. ترکیه در حال حاضر یکی از دوستان دیرینه ما به حساب می‌رود و این کشور متحد ناتو ما نیز می‌باشد. ما قویاً از آنها حمایت می‌کنیم و در دفاع از قلمرو آن در کنار این کشور ایستاده ایم. اما در واقعیت ترکیه دارای سرحد طولانی مشترک با سوریه و عراق می‌باشد که جنگجویان خارجی می‌توانند به هر دو سمت عبور و مرور نمایند و من فکر می‌کنم که ترک ها می‌توانند کار بیشتری را انجام دهند و آنها در مبارزه با داعش کار زیاد را انجام داده و در این جنگ ما را کمک کرده می‌توانند. به طور مثال ترکیه می‌تواند، میزبان قوای هوایی بیشتر ما باشد. ما از آنچه که ترکیه انجام داده سپاسگزاریم اما آنها توانایی کار بیشتر را دارند."

هرچند، برخی از کشور های عرب و خلیج به شمول عربستان سعودی جز ایتلاف به رهبری امریکا علیه گروه داعش اند، اما آنها در حال حاضر به جنگ علیه نیرو های که از حمایت ایران در یمن برخودار اند، تمرکز دارند.

برخی از کشور های دیگر شامل آسترالیا، بلجیم، کانادا، دنمارک، اردن، هالند، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحدهء عربی حملات هوایی را بر علیه جنگجویان داعش در عراق و سوریه انجام می‌دهند.

XS
SM
MD
LG