لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

احمدزی: از هر اقدامی که منجر به تأمین صلح شود، استقبال میکنیم


نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

ولسی جرگه افغانستان می گوید از هر آن اقدام استقبال می کند که سودی برای تأمین صلح در کشور داشته باشد.

هر چند هیئت اداری ولسی جرگه می گوید که جزئیات اجندای نشست برگزار شده در قطر با طالبان مسلح با آنان شریک ساخته نشده است، اما ابراز امیدواری می کند که این نشست به نفع صلح در افغانستان تمام گردد.

نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان از هر اقدام استقبال می کنند که به نفع تأمین صلح در کشور باشد.

وی گفت:

"ما اینرا می گویم که افغان ها صلح می خواهند و طرفدار صلح استند، ما با هرکس آماده گفتگو هستیم اما بهتر این است که این گفتگوها در یکجا با نشست چهار جانبه یکجا میشد و باز به این گونه نشست های فرعی ضرورت نبود این هم نشست غیر رسمی است و افغان ها حق دارند که گفتگو کنند و هر گفتگوی که به خیر افغانستان باشد به آن لبیک می گویم."

در این نشست غیر حکومتی که از سوی موسسه غیر دولتی بنام پگواش برگزار شده است به نماینده گی از حکومت کسی حضور ندارد اما ملالی شینواری مشاور رئیس جمهور در امور اجتماعی در این نشست به گونه غیر رسمی شرکت کرده است.

موسسه پگواش سال گذشته نیز نشست مشابه را در قطر برگزار کرده بود اما به گفته ملالی شینواری نشست امسال بزرگتر از سال قبل بوده و افراد زیادی در آن شرکت کرده اند.

از سوی دیگر شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که نشست غیر رسمی قطر زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که زمینه را برای گفتگو های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح فراهم نماید.

موسسه پگواش که جایزه نوبل را هم بدست آورده است برای حل منازعات در جهان تلاش های را انجام می دهد.

در عین حال کارشناسان افغان ابراز خوشبینی می کنند که این نشست نتیجه خوب داده و به یک نحوه زمینه را برای تأمین صلح در کشور مساعد سازد.

ودیرصافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد این نشست به رادیو آزادی گفت:

"نشستی که در مورد صلح باشد از طرف هر کسیکه برگزار شود مفاد دارد نقص ندارد اگر نماینده گان و طرف مخالف هم در این نشست ها دعوت شود و چیزیکه می خواهند با هم بگویند از این طریق با هم نزدیک می شوند و بالاخره من به نشست که برای ویرانی نباشد و برای آبادی کشور باشد خوشبین استم."

طالبان نیز در اعلامیۀ که به رادیو آزادی فرستاده گفته است که نماینده دفتر سیاسی آنان در این نشست حضور دارد.

نشست غیر رسمی قطر در حالی برگزار شده است که در یک ماه گذشته دو بار نشست چهار جانبه میان نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در اسلام آباد و کابل برگزار گردیده و قرار است نشست سوم چهار جانبه به تاریخ ۱۷ دلو در اسلام آباد برگزار گردد.

در مورد نشست قطر مردم عام نظریات مختلف داشته اما نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا مردم را برای تأمین صلح در کشور امیدوار ساخته است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG