لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

نگرانی نهادهای حقوق زن در مورد نادیده گرفتن حضور زنان در مذاکرات صلح


با آنکه حکومت افغانستان در این اواخر تلاش هایش برای از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان مسلح را شدت بخشیده است، برخی از نهادهای حقوق زن می گویند، نادیده گرفتن حضور زنان در نشست های اخیر باعث نگرانی آنها شده است.

اسوشیتد پرس به نقل از مسئولین این نهاد ها که برای حقوق زنان کار می کنند می نویسد، اشتراک نکردن زن ها در نشست های صلح، نگرانی های را افزایش می دهد که مبادا، حقوقی را که زنان افغان با مشکلات فراوان طی پانزده سال گذشته بدست آوردند از دست بدهند.

بر اساس گزارش گروه نظارت بر حقوق بشر مستقر در نیویارک، حدود بیست نشست در رابطه به صلح افغانستان در یک دهه راه اندازی شده که زنان در آن حضور نداشتند.

در این گزارش از دو نشست نیز یاد آوری شده که سال گذشته در قطر و اسلو برگزار شد و در آن زنان افغان اشتراک داشتند اما این دو نشست رسمی نبود.

محبوبه سراج عضو شبکه زنان افغان در صحبت با رادیو آزادی حضور زنان در نشست های که پیرامون صلح افغانستان دایر می شوند، مهم خوانده می گوید:

"زنها نصف این جامعه اند، اگر از هر زاویهء به صلح فکر شود کسانی باید در مذاکرات آن سهیم باشند که در جنگ شامل نبودند و آن زنها اند. صلح تنها مساله آتش بس نیست در صلح از حقوق شهروندان گرفته تا همه چیز باید بحث شود پس برای یک صلح پایدار باید تمام جامعه در آن اشتراک کند."

اخیراً دو نشست چهار جانبه میان افغانستان، چین، امریکا و پاکستان به هدف تعیین نقشه راه برای ازسرگیری مذاکرات صلح با طالبان برگزار شد که در آن نیز از حضور زنان خبری نبود.

ملالی شینواری مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور اجتماعی می گوید، نشست های چهار جانبۀ که میان نماینده گان افغانستان پاکستان، چین و امریکا صورت گرفت، نشست های مقدماتی بود و هر زمانیکه مذاکرات رو در رو با طالبان صورت گیرد زنان در آن حضور خواهند داشت.

وی گفت:

"در گفتگوهای چهار جانبه، صرف روی زمینه سازی برای ازسرگیری مذاکرات صلح بحث شده است در همین نشست ها روی اشتراک زنها و زمینه سازی برای آن در نشست های رو در رو نیز بحث می شود. یکی از کسانی استم که حکومت برایم اطمینان داده است که در دور بعدی مذاکرات رسمی و رو در رو با طالبان یک یا دو زن حضور خواهد داشت."

یک مطالعه سازمان ملل متحد نشان می دهد که حضور زنان در گفتگوهای صلح احتمال موفقیت گفتگوها را افزایش می دهد.

بر اساس این مطالعه که گزارش آن سال گذشته به نشر رسید، مذاکرات که در آن زنها شامل بودند بیست درصد بیشتر به توافق میان طرف های درگیر انجامیده است.

خانم محبوبه سراج در مورد اینکه چرا حضور زنها به گفتهء او در نشست های مقدماتی صلح ضروری است می گوید:

"فکر می کنم موجودیت زنها و حضور آنها در هر مرحله مذاکرات ضروری است. بعضاً در همچو نشست ها بدون حضور زنها روی مواردی بحث می شود که بعداً دور کردن آن مشکل است. اگر زنها از آغاز باشند بعداً مشکلات ایجاد نمی شود و آنها می توانند از شروع نظریات شانرا شریک سازند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز پس از نشست چهار جانبه صلح که در کابل برگزار شد، نادیده گرفتن حضور زنان در این نشست را موجب نگرانی خواند.

سیما سمر رئیس این کمیسیون گفت، صلح پایدار در کشور زمانی تحقق پیدا کرده می تواند که حق قربانیان در پروسه صلح پامال نگردد.

زنان در رژیم طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی مجبور به ماندن در چهار دیوار خانه شده و حق فرا گیری تعلیم و کار کردن را نداشتند.

XS
SM
MD
LG