لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

فامیل های قربانیان حمله بر پوهنتون باچاخان حکومت پاکستان را متهم کردند


حملهء مرگبار بر پوهنتون باپا خان در نزدیک پشاور که ۲۱ کشته بر جای گذاشت بار یگر وضعیت ناگوار امنیتی در ایالت خیرپشتونخوا را برجسته ساخت.

یک سال پیش از این طالبان پاکستانی بالای یک مکتب نظامی در شهر پشاور حمله کردند و در آن بیش از ۱۵۰ تن عمدتاً اطفال کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه می نویسد که شباهت این دو حمله نمایانگر ناکامی پلان عمل ملی حکومت پاکستان و اردوی این کشور است که یک سال پیش در پی حمله بر مکتب نظامی در پشاور در زمینه مبارزه با دهشت افگنی اعلان شده بود.

ظهیرالدین پدر یک متعلم مکتب نظامی در پاکستان که پسرش یک سال پیش زخمی شده بود به این خبرگزاری گفته است: " چنین یک حمله بار دیگر صورت گرفت، محصلین کشته شدند و حکومت نتوانست که امنیت را تامین کند. "

اردوی پاکستان مشترکآ با حکومت این کشور یک سال پیش پلان عمل ملی بر ضد دهشت افگنی را که دارای بیست ماده است اعلان کرد.

اردوی پاکستان می گوید که در عملیات که به اساس این پلان راه اندازی شد هزاران تن از افراد مسلح کشته شده و سنگر های آنان تخزیب شده اند.

اما ستاره ایاز سناتور حزب نشنل عوامی پاکستان می گوید که به این پلان عمل نشده است و دهشت افگنان هنوز هم به کشتار فرزندان آنها دست می زنند.

عاصم ملک مسوول یک اداره حقوق بشر در خیبرپشتونخوا نیز می گوید که پلان عمل ملی را که حکومت و اردو به هدف ختم دهشت افنگی در پاکستان اعلان کرده بودند ، تطبیق نشده است.

به گفته وی در جریان عملیات نظامی موسوم به ضرب غضب نسبت به تُندوران مسلح، به باشنده های محل بیشتر زیان وارد شده است: " از اعلانِ پلان عمل برضد دهشت افگنی تقریباً یک سال گذشت، در این جریان یک عملیات به نام ضرب غضب را راه اندازی کردند. اما در این عملیات به مردم عام زیان رسیده است. این پلان طوریکه لازم بود، عملی نشده است. "

در همین حال محمود شاه دگروال متقاعد اردوی پاکستان می گوید، تا زمانیکه حکومت در راستای ختم دهشت افگنی گام های سنجیده نبردارد ، این گونه حوادث ادامه خواهند یافت.

وی به بخش مشال رادیو آزادی گفت: " بیست مادهء که در پلان ضد دهشت افگنی شامل است این است که در اینجا باید بر ضد آن های اقدام شود که تسهیلات و پول برای دهشت افگنان فراهم می کنند و به آنها جای می دهند ، در این به شمول مدارس سایر موارد نیز شامل اند. بدین لحاظ تا زمانیکه در این مورد اقدامات روی دست گرفته نشوند، چنین رویداد ها ادامه خواهند داشت. "

تفکیک طالبان خوب و بَد از سوی ادارات پاکستانی مسئلهء دیگری است که برخی ها از آن انتقاد می کنند.

عثمان کاکر یک سناتور حزب ملی عوامی در مشرانو جرگه پاکستان می گوید، تا زمانیکه موضوع تفاوت بین طالبان خوب و بَد در ادارات پاکستان دُور نشود، این گونه حوادث کاهش نخواهد یافت.

XS
SM
MD
LG