لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

تعریف "مرد بودن" در افغانستان، خشونت جنسیتی را به بار آورده است


یک گزارش تازه واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان نشان میدهد که باور ها به برتر بودن مردان نسبت به زنان در این کشور در منزل و بیرون کاملاً آشکار است.

این تحقیق زیر نام "مردان و خصوصیات مردانگی در افغانستان" به هدف رسیده گی به نابرابری های جنسیتی ناشی از مفاهیم مردانگی در افغانستان صورت گرفته است.

مهدی موسوی محقق واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان روز پنجشنبه هنگام نشر این تحقیق در کابل گفت تعریف کنونی از مرد بودن در این کشور، خشونت جنسیتی را بوجود آورده است: " خصوصیات مرد بودن یعنی در جامعه افغانی بنابر یافته های مان تعاریفی است که خشونت مبتنی بر جنسیت را به بار می آورد و تعریفی که از مرد بودن شده است خشونتی است که از سوی مردان، نسبت به زن و دخترانش در خانه مورد استفاده قرار می گیرد. "

این تحقیق بر اساس مصاحبه با چهارصد زن و مرد در ولایت های ننگرهار، تخار، بامیان و کابل به هدف ارزیابی دید گاه های جنسیتی، در یک سال تهیه شده است.

این تحقیق نشان میدهد که اکثر پاسخ دهنده گان توافق داشتند خشونت در برابر زنانی که نسبت به تصمیم گیری های مردان مقاومت می کنند، قابل توجیه است.

برخی از مصاحبه شونده گان در این تحقیق گفته اند، در صورت که زنان از امر مردان سرپیچی کنند، باید مورد لت و کوب قرار گیرند.

اما تعداد اندکی از افرادی که با آن مصاحبه شده طرفدار فراگیری آموزش زنان و دختران اند.

این تحقیق در حالی در رابطه به پرداختن به چگونگی اوصاف و خصوصیات مردان در افغانستان صورت می گیرد که به تازه گی یک مرد در ولایت فاریاب بینی همسرش را برید.

در این حال رئیس بخش تحقیقات کمیته سویدن برای افغانستان می گوید خشونت در برابر زنان در این کشور به یک امر معمول مبدل شده که باید در جلوگیری از آن تلاش شود.

چونا اچاوس که هنگام نشر گزارش "واحد ارزیابی افغانستان" حضور داشت گفت که ادامه این وضعیت قابل قبول نیست: " حتی مردم تعلیم یافته این را می پذیرند که انجام خشونت علیه زنان و اطفال یک امر قابل قبول است، و آن چیزیست که در جلوگیری از آن همه ما باید تلاش کنیم، چون این وضعیت قابل قبول نیست که علیه اطفال و زنان بیشتر از این خشونت صورت گیرد. "

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان پیشنهاد می کند که برنامه های آگاهی دهی برای ترویج برابری جنسیتی براه انداخته شود.

این نهاد همچنان نقش عالمان دین را در از بین بردن رسم و رواج های ناپسند مهم دانسته و بر سهیم شدن آنان برای رفع خشونت های جنسیتی تاکید می کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG