لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

مقامات افغان و رسانه ها حمله بر کارمندان شبکه تلویزیون طلوع را تقبیح کردند


تلویزیون خصوصی طلوع مرگ هفت کارمند جوانش را در حمله انتحاری شام دیروز در کابل تائید کرد.

به گفته مسئولان این تلویزیون، بیش از بیست و پنج تن دیگر هم در این رویداد زخمی شده اند.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه حکومت افغانستان، حمله دیروز را شدیداً تقبیح کرده اند.

رئیس جمهور غنی در پیامی از سویس گفته که با قاتلین افغان ها، هیچگاه مذاکرهء صورت نخواهد گرفت.

کشته شدن هفت کارمند تلویزیون خصوصی طلوع شام دیروز در کابل، بزرگترین رویداد واحد مرگبار برای خبرنگاران افغان در طول تاریخ بوده است.

حدود سی خبرنگار و کارمند رسانه یی شبکه تلویزیونی طلوع و موبی گروپ به دنبال پایان کار شان راهی خانه های خود بودند که هدف حمله مرگبار شام دیروز در منطقه دارالامان کابل قرار گرفتند.

منابع در تلویزیون طلوع میگویند: یک دختر از بخش دوبله، یک دختر از بخش گرافیک، یک ادیتر ویدیویی، یک تصویر بردار و یک راننده در این رویداد جان داده اند.

به گفته طلوع، دو جسد دیگر از میان هفت قربانی این رویداد که در آتش سوخته اند، تا حالا شناسایی نشده اند.

از میان بیست و پنج زخمی، بیست تن شان کارمندان تلویزیون طلوع بودند که وضعیت شماری شان وخیم دانسته شده است.

به دنبال این حمله، رسانه های افغانستان میگویند: به زودی در مورد پوشش خبر های طالبان تصمیم خواهند گرفت.

به باور مسئولان رسانه یی، رویداد شام دیروز یک ضربه خیلی محکم بر پیکر تمامی رسانه های افغانستان دانسته میشود.

طالبان مسلح مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته اند. این گروه در ماه اکتوبر گذشته، تلویزیون های "طلوع" و "یک" را برای خود اهداف نظامی تعیین کرده بود.

این رویداد واکنش مملو از نفرت افغان ها را بر انگیخته و از رهبران تا افغان های عادی، قتل هفت کارمند بخش تولیدی تلویزیون طلوع را با شدید ترین الفاظ محکوم کرده اند.

عبدالرحمن رحیمی قوماندان امنیه کابل پس از حادثه گفت که هدف اصلی موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع و موبی گروپ بوده است: " یک عراده موتر کاستر مربوط کابورا پرودکشن بود، یک کورولا از نوع سراچه به رنگ سفید حین رفتار در جاده عمومی، حمله موتر بمب را بالای این موتر انجام میدهد. تعداد هفت نفر که از جمله دو تن خانم ها هستند، شهید داریم و تعداد بیست و پنج نفر مجروحین است. "

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه این رویداد را شدیداً تقبیح کرده اند. رئیس جمهور غنی در پیامش از داووس سویس گفته است: با کسانیکه مردم افغانستان را میکشند، هیچگونه مذاکره نخواهد شد.

همچنان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در بیانیه اش گفته است: حمله بر کارمندان‌ رسانه‌ های کشور که با صداقت و بی‌ طرفی در شرايط سخت و دشوار مشغول اطلاع رسانی به مردم اند، از چهره واقعی طالبان و تروریست‌ ها که به هیچ ارزش دینی و مدنی باور ندارند، پرده برمی‌ دارد.

آقای عبدالله دیشب با شماری از زخمی های این رویداد که تعداد زیاد شان در بیهوشی قرار داشتند، در شفاخانه ایمرجنسی کابل دیدار کرد.

علاوه بر دو قربانی این رویداد که دختران بودند، در میان زخمی ها هم دو دختر شامل اند.

دو تن از شاهدان در مورد این رویداد، چشم دید شانرا چنین گفتند: " پیش روی موتر من موتر کارمندان طلوع بود. یک صدای بلند بالا شد، نفهمیدم و چیزی که زخمی و کشته بود، به طرف راست افتادند. موتر تلویزیون طلوع بود، خواهر من در بخش دوبله کارمند تلویزیون طلوع است. زخمی شده، دو نفر استند، یکی خواهرم و یکی یازنه ام. "

حمله انتحاری شام دیروز، در نزدیکی سفارت روسیه در کابل رخ داد. در مسکو وزارت خارجه روسیه میگوید: در این رویداد به کارمندان سفارتش آسیبی نرسیده است.

به زودی رسانه های افغانستان تصمیم خواهند که در پوشش خبر های طالبان مسلح و سایر گروه های شورشی چی کنند.

در گذشته چندین بار بخاطر قتل کارمندان رسانه ها، نشر خبر های طالبان و گروه های شورشی تحریم شده بود اما به زودی، اقدام دسته جمعی رسانه های افغانستان در مورد برخورد با خبر های شورشیان روشن خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG