لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

صدراعظم پاکستان میانجیگری بین سعودی و ایران را پیشنهاد کرد


نواز شریف روز سه شنبه در تهران با حسن روحانی ملاقات کرد
نواز شریف روز سه شنبه در تهران با حسن روحانی ملاقات کرد

صدراعظم پاکستان نواز شریف پیشنهاد نمود که می خواهد در کاهش تشنج بین عربستان سعودی و ایران کمک کند.

آقای شریف روز سه شنبه در تهران با رییس جمهور ایران حسن روحانی ملاقات کرد و اظهار داشت می خواهد برای بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی تلاش کند و تعهد نمود که برای انجام این عمل یک هیئتی را تعین خواهد کرد.

شریف یک روز قبل از سفر به ایران با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در ریاض دیدن کرده بود.

نواز شریف بهبود روابط بین عربستان سعودی و ایران را یک وظیفه مهم و ماموریت مقدس خود خواند. او افزود از عربستان سعودی تقاضا خواهد کرد که یک نماینده مشخص را برای تماس در این مورد تعین کند.

تلویزیون دولتی ایران از قول رییس جمهور این کشور حسن رواحنی گزارش داد که گفته است روابط ایران با ریاض زمانی بهبود خواهد یافت که حکومت عربستان سعودی به حقوق شیعه ها در این کشور احترام بگذارد.

روابط بین ایران و عربستان سعودی زمانی خراب شد که حکومت ریاض در دوم ماه جنوری یک رهبر شیعه ها را اعدام کرد و در عکس العمل به آن مظاهره کننده گان ایران بر سفارت عربستان سعودی در تهران حمله کردند.

عربستان سعودی ایران را متهم می سازد که در امور کشورهای دیگر خلیج دست می زند و آشوبها را تحریک می کند.

نواز شریف قبل از سفر به ایران با پادشاه سعودی در ریاض دیدن کرد
نواز شریف قبل از سفر به ایران با پادشاه سعودی در ریاض دیدن کرد

یک مقام بلند رتبه وزارت خارجه عربستان که نامش ذکر نشده به خبرگزاری رسمی اینکشور گفته است که از زمان انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ ایران فتنه، اشوب و هرج و مرج را در منطقه دامن می زند.

در این مدت به گفته او عربستان سعودی یک سیاست تحمل پذیری را اتخاذ کرده است در حالی که عواقب سیاستهای سلطه جویانه ایران را در کشورهای همسایه خود حس می کند.

این مقام عربستان سعودی گفته است که سیاست ایران به این نظر متکی است که انقلاب اسلامی را صادر کند.

او می افزاید که ایران ملیشه ها را در عراق، لبنان، سوریه و یمن اجیر گرفته است. او همچنان ایران را به حمایت از تروریزم و انجام قتل های سیاسی متهم ساخت.

قبل از این وزیر خارجه ایران جواد ظریف عربستان سعودی را متهم ساخته بود که می خواهد در راه موافقتنامه اتمی شش قدرت بزگ جهان با ایران موانع ایجاد کند و در راه مذاکرات برای حل بحران خاور میانه مشکلات ایجاد می کند.

XS
SM
MD
LG