لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

جنرال شافنر: فعالیت قوای افغان در ۲۰۱۵ نتایج ضد و نقیض داشت


یک سخنگوی قوای امریکا در افغانستان برید جنرال ویلسن شافنر اظهار داشت با وجود ده ها میلیون دالر مصرف برای تعلیم و تجهیز قوای افغان در بیش از یک دهه در بسیار حالات قوای افغان هنوز هم به مشکلات رو به رو می باشند.

جنرال شافنر که در یک کنفرانس ویدیویی از افغانستان به خبرنگاران در وزارت دفاع امریکا در واشنگتن صحبت می کرد گفت: بررسی های آنها نشان می دهد که فعالیت قوای افغان در سال ۲۰۱۵ نتایج ضد و نقیض داشت.

۱۳ سال بعد از دخالت قوای ایتلاف تحت رهبری امریکا به افغانستان که هدف از آن سرنگونی رژیم طالبان و از بین بردن القاعده بود، قوای افغانستان در سال ۲۰۱۵ رهبری جنگ این کشور را به عهده گرفتند ولی هنوز هم هزاران سرباز غربی در تعلیم، مشاوره و کمک به آنها نقش دارند.

به گفته جنرال شافنر وقتی که قوای افغان یک عملیات پلان شده را پیش می برند، دست آورد آنها همیشه خوب بوده، اما در عکس العمل به یک بحران آنها نارسایی و خالیگاه داشته اند.

او افزود قوای افغان در چنین حالت برای منظم ساختن سربازان و همچنان تحت کنترول گرفتن وضعیت وقت زیاد صرف می کنند. به گفته او این یکی از نقطه های ضعف آنها می باشد که در سال ۲۰۱۶ باید بر آن بیشتر تمرکز شود.

اما به گفته این جنرال امریکایی قوای کوماندوی افغانستان توانایی خوب داشتند و در این رابطه او به دو هجوم آنها اشاره می کند که بدون کدام خالیگاه و نارسایی انجام داده اند که یکی آن پس گرفتن کندز از دست طالبان بود.

جنرال شافنر اظهار داشت در ۴۰۴ ولسوالی افغانستان ۹ ولسوالی آن تحت کنترول طالبان می باشد و در ۱۷ ولسوالی دیگر طالبان نفوذ دارند. او همچنان هشدار داد که اکنون گروه داعش هم در افغانستان فعال شده است.

جنرال شافنر بیان کرد گروه داعش اکنون سعی می کند که در ولایت ننگرهار در نزدیکی سرحد با پاکستان برای خود مرکز بسازد. ولی به گفته او گروه داعش در افغانستان بسیار پراکنده می باشد.

او افزود یک مشکل دیگری که در صفوف اردوی افغانستان مشاهده می شود، فساد در حلقه فرماندهی بعضی واحد ها است و عموماً برای پر کردن صفوف اردو و پولیس ملی افغانستان باید ۲۵ هزار نفر دیگر استخدام شوند.

جنرال شافنر اظهار داشت بسیار سربازان تصمیم می گیرند که فرار کنند و یا حتی هیچ ثبت نام نکنند، چون بعضی از آنها حتی معاش خود را بدست نمی آورند. او تاکید نمود برای حفظ سربازان رهبری باید معاش آنها را به وقت برساند، نان خوب و سهلوت های دیگر از جمله رخصتی به موقع را برای آنها فراهم بسازد.

جنرال شافنر همچنان گفت تقویه قوای هوایی افغانستان هم آغاز شده و اولین طیاره های و هیلیکوپترهای جنگی به آنها رسیده است.

XS
SM
MD
LG