لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

در دومین اجلاس چهار جانبه در کابل، روی اصول کلی نقشه راه توافق شد


خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در این جلسه، روی اصول کلی چهارچوب مذاکرات که بر اساس آن زمینه ها برای گفتگو حکومت و طالبان افغان فراهم می شوند، موافقه شد:

" فیصله شد که بر اساس این اصول ما می توانیم گفتگو های صلح افغانستان را آغاز کنیم، به پیش ببریم و با رعایت همین اصول به موفقیت این پروسه امیدواریم. "

اما معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت که قبل از وقت خواهد بود که روی جزییات این اصول، صحبت کرد.

خیرالله آزاد افزود، پروسه های گفتگو همیشه زمانگیر بوده و نمی توان هر آنچه که در این گفتگو های مطرح می شوند، یکروزه به دسترس عموم قرار بگیرد.

زیرا، نتایج چنین گفتگو ها معمولاً در تغییر اند. اما مهم این است که در اجلاس گروه هماهنگی چهار جانبه در مورد اصول کلی نقشهء راه فیصله شد.

هدف از نقشهء راه، تعیین اقدام های مشخص می باشند که مطابق آن می توان شرایط مناسبی را برای آغاز گفتگو ها به رهبری افغانستان، فراهم ساخت.

در این نشست، از جانب افغانستان، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، از جانب پاکستان، اعزاز احمد چوهدری معاون وزارت خارجه آنکشور، از جانب امریکا مایکل مکنلی سفیر آنکشور در کابل و از جانب چین، دینگ ژیون نماینده آنکشور برای افغانستان شرکت داشتند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی در مورد اجلاس آینده گروه هماهنگی چهارجانبه در اسلام آباد گفت، در اجلاس که در دو هفتهء آینده بر گزار می شود، مسیر گفتگو های حکومت و مخالفین مشخص خواهد شد.

به گفتهء خیرالله آزاد، حکومت افغانستان زمانی که مذاکرات را با نماینده گان طالبان آغاز می کند، نقشهء راه خواهد داشت که بر اساس آن عمل کرده، به پیش می رود: " وقتی گفتکو های صلح حکومت افغالنستان با طالبان آغاز می شوند، ما در یک فضای خالی و بدون برنامه نخواهیم بود. ما دارای یک برنامه مورد توافق همه طرف ها خواهیم بود که بر اساس آن و با حمایت چهار جانب پروسه صلح به پیش می رود. "

در آستانه اجلاس چهارجانبه به هدف تعیین نقشهء را نگرانی های بالا گرفت که گویا در این اجلاس از نماینده زنان دعوت نشده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت، هنوز گفتگو های مستقیم صلح با طالبان آغاز نشده است و حینکه این گفتگو ها شروع می شوند، در آن از نماینده گان زنان و دیگر اقشار دعوت به عمل می آید.

XS
SM
MD
LG