لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

اسلام آباد در هفدهم دلو میزبان دور سوم نشست چهارجانبه است


دور سوم نشست چهار جانبه میان نماینده های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا پس از هژده روز در اسلام آباد برگزار میشود.

این تصمیم در دور دوم نشست مقام های همین کشور ها، دیروز "دوشنبه" در کابل گرفته شد.

هفدهم دلو، تاریخ برگزاری دور سوم نشست چهارجانبه تعیین شده است. یعنی پس از هژده روز، اسلام آباد میزبان خواهد بود.

در بیانیه مشترک دیروز، تمامی جوانب یعنی افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، از پیشرفت ها در باره نقشه راه سخن گفته اند.

در بیانیه همچنان آمده است: هدف از نقشه راه، تعیین اقدام های مشخص بوده که بتواند شرایط مطلوب را برای آغاز گفتگو های صلح به رهبری افغانستان فراهم سازد.

نماینده های هر چهار کشور شرکت کننده در این نشست، همچنان در بیانیه مشترک شان از گروه طالبان خواستند تا برای رسیدن به صلح با دولت افغانستان وارد مذاکره شود و در نتیجه، اختلاف ها با حکومت از راه های سیاسی حل و فصل شود.

از جانب افغانستان در این نشست، حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه، از جانب پاکستان، اعزاز احمد چوهدری معاون وزارت خارجه آنکشور، از جانب امریکا مایکل مکنلی سفیر آنکشور در کابل و از جانب چین، دینگ ژیون نماینده آنکشور برای افغانستان شرکت داشتند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان در نشست دیروز یکبار دیگر از طالبان خواست تا به میز مذاکرات صلح حاضر شوند.

به گفته آقای ربانی، هر گونه تاخیر از جانب طالبان در مذاکرات صلح، آنها را بیشتر از پیش، در دیدگاه مردم افغانستان در انزوا قرار میدهد:

" آنهای که فرصت پیش آمده برای پیوستن به روند صلح را از دست میدهند، به گونه آشکار ثابت می سازند که یک افغانستان دارای حاکمیت، استقلال، ثبات، صلح و رفاه به نفع آنها نیست و اهداف آنها، دهشت افگنی و ویرانگری است. "

وزیر خارجه افغانستان برگزاری نشست کابل را یک فرصت تاریخی برای گفتگو های صلح در افغانستان و منطقه خواند اما در عین حال افزود که افغان ها به پروسۀ که پایان آن نامعلوم و بدون نتایج قابل لمس باشد، باور نخواهند کرد.

اعضای نشست چهارجانبه در کابل همچنان بار دیگر تاکید کردند که به خشونت ها در برابر افغان ها، نقطه پایان گذاشته شود.

در این میان یک مقام افغان که خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری اسوشتید پرس گفته است: انتظار میرود دو نشست مقدماتی دیگر هم در رابطه به پروسه صلح افغانستان برگزار شود.

به گفته او، برخی اختلاف ها در مورد اصول و روش ها برای ادامه مذاکرات صلح وجود دارد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان میگوید: سه مورد برای پروسه صلح مهم است. نخست مقدمه برای تطبیق نقشه راه، دوم دعوت گروه های مسلح به میز مذاکرات و سوم تطبیق کامل پلان صلح در کشور.

دور نخست مذاکرات چهار جانبه با شرکت نماینده های افغانستان، پاکستان، چین و امریکا دوشنبه گذشته در اسلام آباد برگزار شد.

دیروز هم کابل دور دوم این نشست را میزبانی کرد و قرار است تا حدود سه هفته دیگر، باز هم اسلام آباد میزبان دور سوم نشست چهار جانبه باشد.

با آنکه طالبان هیچگونه نماینده به این نشست نفرستادند، اما مقام های چهار کشور از پیشرفت در نشست کابل سخن میگویند.

به دنبال نشر خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان، این گروه به دو دسته تقسیم شد. حالا اختلاف ها میان دو دسته انشعاب یافته از هم، پرسش های را مطرح میکند که گفتگو های صلح با کدام گروه صورت میگیرد.

اما معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان هفته گذشته در کابل گفت: حکومت افغانستان برای گفتگو با گروه منصور، با گروه رسول و اعضای دفتر طالبان در قطر، آماده است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG