لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

"طالبان در گفتگوهای صلح سهم گرفته، مشکلات را از راه سیاسی حل کنند"


صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان از طالبان مسلح خواست که با استقبال از پیام صلح حکومت و مردم افغانستان در گفتگوهای صلح سهم گرفته و مشکلات شان را از راه سیاسی حل نمایند.

آقای ربانی روز دوشنبه در افتتاح دور دوم نشست چهارجانبه گفتگوها در مورد صلح همچنان گفت کسانیکه به گفتگوهای صلح حاضر نشده و طرفدار یک افغانستان با ثبات نیستند، هدف شان جنگ و ویرانی است.

آقای ربانی گفت هرگونه تأخیر طالبان برای آمدن به میز گفتگوهای صلح آنها را به دید مردم افغانستان بیشتر به انزوا می‌کشاند.

آقای ربانی افزود:

"با استفاده از این فرصت میخواهم به نماینده گی از حکومت و مردم افغانستان از همه گروه های طالبان دعوت نمائیم که پیام ما به صلح را پذیرفته و به میز گفتگو حضور یابند تا بتوانیم همه اختلافات را به گونه سیاسی حل کنیم."

آقای ربانی گفت این برای تأمین صلح و امنیت در منطقه، افغانستان و پاکستان یک فرصت خوب است و باید از این گونه فرصت ها استفاده درست صورت گیرد.

اولین نشست چهارجانبه دوشنبه گذشته در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد و اشتراک کننده گان بر ضرورت فوری برای آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و نماینده گان طالبان تأکید کردند.

پیش از آن نیز در سال گذشته میلادی نشست گفتگوهای رو در رو با شرکت نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان در اسلام آباد برگزار شده بود اما دور دوم آن به خاطر اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان مسلح به تعویق افتاد.

با برگزاری دور دوم گفتگوهای چهارجانبه صلح برخی از کارشناسان افغان به برگزاری این نشست امیدوار هستند اما می‌گویند مشخص نیست که این نشست تا چه اندازه نتایج مثبت خواهد داشت.

کبیر رنجبر کارشناس مسایل سیاسی افغان درمورد میگوید:

"ما مثل همیشه امید داشتیم مگر این امید ما یک پایان مثبت نداشته است اما حالا ما هم امید داریم تا با یک شک که این آرزوی ما برآورده میشود و یا نمیشود این را اقدامات عملی در آینده نشان میدهد."

هرچند دومین نشست چهارجانبه صلح پس از سخنرانی افتتاحیه صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان عقب درهای بسته صورت گرفت، اما باورها بر این است که این گفتگوها در عقب درهای بسته برای تأمین صلح در افغانستان، دروازه های امید را بروی مردم باز کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG