لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

"اراده صادقانه، کمک بزرگی است برای کوتاه ساختن راه رسیدن به صلح"


افغانستان چشم به راه نتایج نشست چهار جانبه یی که راه گشای صلح در اینکشور گفته شده است.

ریاست اجراییه به این باور است که اگر اشتراک کننده گان نشست چهار جانبه که در کابل برگزار شده است، عزم و اراده صادقانه برای تامین صلح در افغانستان داشته باشند، این نشست بازگشای درِ صلح خواهد شد.

عبدالله عبدلله روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران گفت امیدوار است چهار کشور در گفتگوی امروز، در راستای حمایت از تامین صلح و نقشه راه صلح به نتیجه برسند:

" در حقیقت عزم و اراده صادقانه کشورهای اشتراک کننده میتواند در این نشست، کمک بزرگی باشد برای کوتاه ساختن راه رسیدن به صلح. در نشست قبلی پیشرفت های صورت گرفته است و امیدوار هستیم که در نشست امروز نیز کشورهای اشتراک کننده در راستای حمایتی که از تامین صلح و حل مسئله صلح، در این نشست اشتراک کرده اند، با هم در مورد نقشه راه صلح به نتیجه یی برسند. "

پیش از این نیز تلاش های برای کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح از سوی حکومت افغانستان انجام شده است، اما انچه عدم صداقت پاکستان در پیشبرد این روند گفته شده، این گفتگوها به بن کشانیده شده است.

اکنون عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان میگوید ادامه جنگ از سوی تروریستان، به اراده و عزم صلح سایه افگنده نمیتواند و همزمان با پیشبرد این روند، مبارزه در برابر گروه های صلح نا پذیر نیز ادامه خواهد داشت.

با این همه، کارشناسان میگویند مطرح شدن صداقت کشورها در نشست چهارجانبه، به معنای چگونگی راه یافتن به گفتگوهای صلح نه بلکه، تلاشی برای به تفاهم رسیدن روی سیاسی سازی طالبان میان کابل و اسلام آباد است.

عمر شریفی یکی از کارشناسان روابط بین المللی میگوید حضور مقام های چین و امریکا در این نشست بالای پاکستان تاثیر گذار بوده میتواند: " زمانی که دولت افغانستان مسئله صداقت را مطرح میکند در اینجا تمرکز مذاکرات چهارجانبه روی این است که افغانستان میخواهد این گروه را به یک گروه سیاسی مبدل سازد و در این نشست تفاهم روی سیاسی شدن طالبان به میان آید. در حقیقت ما این نشست را برای انجام گفتگوهای صلح نه بلکه نشستی برای تفاهم دو کشور میدانیم و نقش چین و امریکا اینجا تاثیر گذار بوده میتواند و باید دیده شود که این دو کشور تا چه اندازه با این روند همکار هستند. "

رئیس اجرائیه افغانستان تاکید کرد که حکومت افغانستان به تلاش هایش برای تامین صلح در کشور ادامه خواهد داد، اما همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان نیز در این راستا نیاز جدی است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG