لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

ستانکزی: تا ۶ ماه آینده تجهیزات قوای مسلح در بخش هوایی تجدید میگردد


معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان
معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان

به سلسله تلاش ها برای بهتر تجهیز شدن نیروهای اردوی ملی افغانستان، مقامات وزارت دفاع میگویند تا شش ماه آینده بیشتر وسایل وتجهیزات قوای مسلح در بخش هوایی تجدید میگردد.

معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه در مراسم فراغت حدود یکهزار و چهار صد تن از مرکز تعلیمی اردوی ملی در کابل کمک جامعه جهانی بخصوص امریکا را برای تقویت قوت های هوایی و بخش های دیگر در کشور مهم و موثر خواند:

" ظرف شش ماه آینده قسمت بیشتر از وسایل و تجهیزات مدرن و جدید میشوند و یک سلسله وسایل در اختیار قوای مسلح افغانستان گذاشته میشود که توان مندی کشفی استخباراتی و توانمندی عملیاتی و همچنان حفظ پرسونل را در میدان محاربه تامین میکند. "

سرپرست وزارت دفاع میگوید از سوی جامعه بین المللی برای دو سال در بخش تمویل قوای مسلح افغانستان تعهد عملی وجود داشته و در کنفرانس وارسا که قرار است در نیمه سال جاری میلادی برگزار شود نیز در این مورد تصامیم اتخاذ میشود.

این درحالیست که به تازه گی امریکا چهار بال طیاره جنگی نوع A-۲۹ را به بخش هوایی افغانستان کمک نمود که به گفته مسئولان وزارت دفاع این طیارات توانایی استعمال ۳۶ نوع سلاح مختلف را دارند.

پیش از این هندوستان نیز چهار بال هلیکوپتر جنگی را در اختیار حکومت افغانستان قرار داده است.

سرپرست وزارت دفاع ابراز امیدواری میکند که با توجه به تعهدات جامعه جهانی شماری از طیاره های بی پیلوت نیز در اختیار حکومت افغانستان قرار داده شود.

در این حال برخی از کارشناسان نظامی افغان تجهیزقوای مسلح افغانستان بخصوص بخش هوایی را در شش ماه غیر عملی میدانند.

باری عارض یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت: " اگر شود خو یقیناً مفید است اما هیچ فکر شده نمیتواند، شش ماه بسیار موعد کم است نه ارقام توزیع شده، نه نوعیت توزیع شده که چی در شش ماه میشود این گونه حرف عمومی که آنهم مستند نباشد و روی ارقام استوار نباشد شکل یک بیانیه را دارد اما در شش ماه فکر نمیشود که در این مدت کم در بخش تجهیزات کدام تغییر عمده رو نما شود. "

این در حالیست که به اساس گزارش ها قرار است جامعه جهانی به تعداد ۸۰۰ عراده وسایط زرهی را نیز در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار بدهند.

تلاش ها برای تجهیز قوت های هوایی و زمینی بخش قوای مسلح در حالی ادامه دارد که پیش از این همواره از نبود امکانات برای نیروهای امنیتی افغان انتقاد شده است.

اما وزارت دفاع افغانستان ابراز امیدواری میکند که با ادامه کمک های جامعه جهانی در بخش تقویت نیروهای اردوی ملی بخش اعظم از مشکلات مرفوع خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG