لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

کندز: بی‌کاری باعث جذب برخی جوانان با مخالفان شده است


شماری از فعالان مدنی و جوانان در ولایت کندز می‌گویند که از اثر بی‌کاری روز افزون، شماری از جوانانی‌که از پوهنتون‌ها به درجه لیسانس فارغ شده اند به خاطر پیدا کردن نفقه خانواده‌های شان به صفوف مخالفان مسلح حکومت پیوسته اند.

محمد الله وردک رئیس شرکت سپین زر ولایت کندز در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که اگر این شرکت دوباره به اسرع وقت فعال شود برای هزاران تن از جوانان بی‌کار فرصت‌های سالمی شغلی مساعد می‌گردد:

" با فعال شدن این شرکت بالای جنگ و نا امنی سی فیصد تاثیر مثبت می گذارد و برای بسیاری از جوانان با سواد و بی سواد زمینه کار هم مساعد می گردد و حالا بسیاری از جوانان با مخالفان مسلح حکومت تفنگ بر شانه کرده اند و اگر این فابریکه فعال شود ما می‌توانیم جوانان را به این شرکت استخدام کنیم و ماهانه برای شان ۳۰۰ دالر امریکایی معاش بدهیم. "

وردک بیان نمود، که با فعال شدن این شرک برای هزار تن از جوانان زمینه کار مساعد می ‌شود، وی علاوه کرد، که دولت در مورد بازسازی این شرک همرای شان تعهد سپرده بود، اما تا اکنون در مورد فعال سازی آن کدام اقدام عملی صورت نگرفته است.

با این حال زال خان اسحاقزی یک‌تن از باشندگان ولایت نام‌بُرده به رادیو آزادی گفت تا زمانی‌که برای جوانان بی‌کار زمینه کار مساعد نگردد، نا امنی و جنگ کنونی همین گونه ادامه خواهد داشت.

وی افزود، که در حال حاضر تعدادی از جوانان تحصیل یافته در قرا قصبات با صفوف مخالفان مسلح حکومت یکجا شده اند و در برابر نظامی فعلی می‌جنگند:

" مشکل عمده نا امنی در کندز بی‌کاری جوانان است به خاطری‌که شماری زیادی از جوانان را من می‌شناسم که از پوهنتون فارغ شده اند در دولت برایش کار پیدا نشده از مجبوریت با طالبان سلاح برداشته است و طالبان یک تعداد دیگر از جوانان را نیز با معاش کم به صفوف خود شان جلب و جذب می‌کنند. "

زرمینه یک‌تن از فعالان مدنی در ولایت کندز می‌گوید که در حال حاضر در ادارات دولتی برای اشخاص بی واسطه وظیفه گرفتن خیلی کار دشواری است و به همین دلیل جوانانی‌که بی واسطه هستند به صفوف مخالفان مسلح حکومت می‌روند:

" جوانانی که از پوهنتون فارغ شده اند برای شان کار نیست و در ادارات دولتی که واسطه نداشته باشی کسی برایت وظیفه نمی‌دهد و همین دلایل باعث عقده مندی جوانان شده است و سرانجام از اثر بی کاری و عقده مندی ها با طالبان مسلح یکجا شده اند و در برابر دولت می‌جنگند. "

باشندگان کندز از حکومت مرکزی خواهان دوباره فعال سازی این شرکت هستند و در این مورد بارها به حکومت محلی و حکومت مرکز نیز پیشنهادات داشتند.

بر اساس معلومات قبل از جنگ ها در شرکت سپین کندز ۵۰۰۰ تن از جوانان مصروف کار بودند، اما فعلاً این شرکت به یک مخروبه مُبدل گردیده است.

گزارش: اجمل آرین - کندز

XS
SM
MD
LG