لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

مستغنی: گروه‌های که حاضر به مذاکره صلح می‌شوند، بدون پیش شرط بیآیند


احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان
احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان

قرار است کابل فردا دوشنبه میزبان دور دوم نشست چهارجانبه در مورد گفتگوهای صلح در افغانستان باشد.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در صحبت تلیفونی شام روز شنبه گفت که مقام‌های افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده در مورد نقشۀ راه برای رسیدن به برقراری صلح در افغانستان بحث می‌کنند.

او افزود: " نقشۀ راه، در واقع، چارچوبی است تعریف شده برای چگونگی آغاز گفتگوهای صلح و پیشرفت این گفتگو‌ها. و همین، مسیر مشخصِ است که در گفتگوهای صلح در آن گام‌هایی برداشته خواهد شد. "

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان، همتای پاکستانی‌اش، اعزاز احمد چودری، دینگ شیجون نمایندۀ خاص چین برای افغانستان و ریچارد اولسن نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان درین نشست نیز اشتراک خواهند کرد.

دور نخست نشست چهارجانبه دوشنبه گذشته در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد و اشتراک کننده گان بر ضرورت فوری برای آغاز مذاکرات مستقیم میان نماینده گان حکومت افغانستان و نماینده گان «گروه‌های طالبان» تأکید کردند.

در اعلامیۀ نهایی همچنین آمد که گفتگوهای مستقیم در پروسۀ صلح با هدف حفظ وحدت حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان صورت خواهد گرفت.

پس از برملا شدن خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی، طالبان به دو گروه عمدۀ تقسیم شده‌اند: یکی به رهبری ملا اختر محمد منصور و دیگر هم به رهبری ملا محمد رسول.

پس از ایجاد نقشه راه با کدام گروه گفتگو خواهد شد؟

آقای مستغنی پاسخ می‌دهد: " جمهوری اسلامی افغانستان بار‌ها تاکید کرده که برای آن گروه که حاضر باشد به میز گفتگوهای صلح بیآید، دریچه صلح به رویشان باز خواهد بود. "

در آغاز نشست نخست در اسلام آباد، سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان پیش شرط‌ها را غیرموثر خوانده بود.

روزنامۀ اکسپرس تربیون چاپ پاکستان به نقل از عزیز نوشت که گذاشتن پیش شرط در پروسۀ صلح، مشکلاتی را در آوردن طالبان به میز مذاکره ایجاد خواهد کرد.

اما، مستغنی می‌گوید: قانون اساسی افغانستان رهنمودیست برای تمامی عملکردهای دولت افغانستان به شمول پیشبرد پروسۀ گفتگوهای صلح.

او با تأکید افزود: " گروه‌های که حاضر به گفتگو با دولت افغانستان می‌شوند، بدون پیش شرط به میز گفتگو‌ها بیآیند. "

XS
SM
MD
LG