لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

نگرانی ها در مورد حملات بر مراکز دیپلوماتیک در افغانستان


شماری از کارشناسان افغان، حملات مسلحانه اخیر بر مراکز دیپلوماتیک را بخشی از تاکتیک های جدید گروه های تروریستی خوانده و آن را نگران کننده می دانند.

حمله بر مراکز دیپلوماتیک هر چند موضوع جدید نیست، اما در روزهای اخیر این حملات در بخش های از افغانستان شدت یافته و نگرانی های جدی را به میان آورده است.

احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی افغان روز شنبه به رادیوآزادی گفت، هرگاه در برابر مراکز دیپلوماتیک تهدیدات امنیتی افزایش یابد، کشورهای خارجی مجبور خواهند شد تا قونسلگری ها و حتی سفارت های شان را در افغانستان مسدود نمایند.

آقای سعیدی در پاسخ به این پرسش که متوقف شدن کار و مسدود شدن این گونه مراکز در افغانستان چه پیامد های را در قبال خواهد داشت گفت:

" هر قدر منبع یا منابع دیپلوماتیک تهدید می شود به همان اندازه فرار و کم شدن روابط دوستی به وجود می آید. کم شدن روابط سیاسی به معنی ضعف و ناتوانی حکومت ها می شود و این یک مانوری است که تروریستان بازی می کنند و این خیلی خطرناک است برای تقویت روابط کشورها."

این نگرانی پس از آن ایجاد شد که طی دو هفته گذشته قونسلگری هند در شهر مزارشریف و پس از آن قونسلگری پاکستان در شهر جلال آباد مورد حمله گروهی مخالفین مسلح قرار گرفت.

پیش از این مقامات امنیتی در ولایت بلخ گفته اند که در عقب حمله گروهی بالای قونسلگری هند در شهر مزارشریف، پاکستان دست داشته و مسئولیت حمله بر قونسلگری پاکستان در شهرجلال آباد را نیز ظاهراً گروه داعش بر عهده گرفته است.

از سوی دیگر دو مرد مسلح موتر سایکل سوار ناوقت شب جمعه بر خانۀ یک دیپلومات افغان در منطقه یونیورستی تاون شهر پشاور حمله کردند.

با این همه تاجکستان قونسلگری هایش را در ولایت های کندز و بدخشان مسدود کرده است.

حملات اخیر بر مراکز دیپلوماتیک باور های را نیز ایجاد کرده که ممکن این تحرکات بخشی از جنگ های نیابتی هند و پاکستان در افغانستان باشد.

پیش از این سفارت های هند و امریکا در شهر کابل هدف قرار گرفته شده است و در بیشتر این حملات پاکستان متهم شناخته شده است.

اما وزارت خارجه افغانستان می گوید که به هیچ کشوری اجازه داده نخواهد شد تا خاک این کشور را به میدان جنگ های نیابتی شان مبدل سازند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

" جمهوری اسلامی افغانستان تأمین امنیت و مصئونیت دیپلوماتان و کارمندان نماینده گی های سیاسی و قونسلی کشورهای دوست را در کابل و دیگر شهرهای افغانستان در دستور کار نیروهای امنیتی کشور قرار داده و به آن توجه جدی دارد."

بر اساس کنوانسیون ویانا هر کشور مکلف است تا در داخل خاکش امنیت مراکز دیپلوماتیک کشورهای خارجی را تأمین نماید.

مردم عام و کارشناسان افغان ازحکومت می خواهند تا در بحران های منطقوی و جهانی بی طرفی اش را حفظ کند و نگذارد تا این کشور قربانی کشمکش های کشورهای منطقه و جهان گردد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG