لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

مستغنی: نقشه راه چهارچوب گفتگوهای صلح را مشخص می‌کند


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می گوید، گام ها در جهت گفتگوهای صلح به اساس نقشه راه، برداشته خواهند شد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نقشه راه برای گفتگو های صلح، چهارچوب این گفتگو ها را به صورت همه جانبه مشخص می سازد.

آقای مستغنی گفت، در نشست اول بیشتر روی لایحه وظایف بحث صورت گرفت، اما تمرکز دومین نشست چهار جانبه صلح، روی چگونگی نقشه راه خواهد بود.

وی گفت:

"نقشه را برای گفتگوهای صلح تمام چهارچوب این گفتگوها را به صورت همه جانبه تعیین و مشخص می سازد که به اساس همان نقشه راه، گام های در جهت گفتگو های صلح برداشته خواهد شد."

حکمت خلیل کرزی معیین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفته که نقشه راه شامل سه بخش است.

به گفته آقای کرزی مرحله اول قبل از آغاز مذاکرات صلح، مرحله دوم گفتگو های مستقیم صلح و مرحله سوم پلان عمل خواهد بود.

آقای کرزی پس از پایان اولین نشست برای آغاز گفتگوهای صلح گفت که افغان ها تا دو ماه آینده شاهد تغییر در رابطه به صلح خواهند بود.

اولین نشست چهارجانبه برای آغاز گفتگوهای صلح دوشنبه هفته گذشته در اسلام آباد برگزارگردید.

به اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان در دومین نشست بازهم معیین سیاسی وزارت خارجه این کشور، معاون وزارت خارجه پاکستان، نماینده خاص چین برای افغانستان و نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان اشتراک خواهند داشت.

قرار است دومین نشست چهار جانبه برای آغاز گفتگو های صلح به میزبانی افغانستان روز دوشنبه در کابل برگزار گردد.

با آنکه طالبان مسلح در رابطه به موضع گیری شان در گفتگوهای صلح ابراز نظر نکرده اند، اما به تازه گی این گروه در صفحه انترنتی اش گفته که اشتراک دوباره نیروهای خارجی در جنگ هلمند تلاش تازه برای ایجاد موانع بر سر راه گفتگوهای صلح است.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که برگزاری این نشست ها زمینه را برای مذاکرات مستقیم با نماینده های طالبان مسلح فراهم بسازد.

محمد امین وقاد یک عضو این شورا به رادیو آزادی گفت که برگزاری دومین نشست یک پیشرفت است و باید با یک پیام مثبت به پایان برسد.

وی افزود:

"انتظار می کشیم تا آنان در تنظیم نقشه راه موفقیتی را بدست بیآورند و چشم براه هستیم تا دور دوم نیز با موفقیت به پایان برسد با پیشرفت همراه بوده و پیامی داشته باشد و بالاخره به مرحلۀ برسد که مذاکرات رو در رو با نماینده های رسمی طالبان از سوی دولت افغانستان در یک محل معیین صورت بگیرد."

در عین حال رئیس جمهور محمد اشرف غنی هم در رابطه به تلاش های کنونی صلح، به گونه محتاطانه خوشبینی نشان داده است.

از سوی هم ودیر صافی آگاه امور سیاسی می گوید، در صورتی که برای تعهدات نشست اول در دومین نشست برای آغاز گفتگو های صلح، برنامه های عملی اعلام گردد، یک گام مفید در راستای تلاش های صلح خواهد بود.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG