لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

مراد: تقویت قوای هوایی سبب کاهش تلفات نیروهای افغان میشود


جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیزی نیروهای مسلح افغانستان
جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیزی نیروهای مسلح افغانستان

وزارت دفاع افغانستان بخاطر کاهش تلفات نیروهای امنیتی افغان در جنگ با مخالفین مسلح حکومت، روی تقویت نیروهای هوایی کار می کند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیزی نیروهای مسلح افغانستان می گوید، نیروهای نظامی بین المللی پس از سپردن مسئولیت های امنیتی به قوای افغان، حمایت هوایی از این نیروها را متوقف کرد و به گفته وی این اقدام سبب شد تا قوای امنیتی افغان در برابر حملات مسلحانۀ تروریستی موقف ضعیف را بگیرد.

آقای مراد که دیروز با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت:

"یکی از عوامل که تلفات زیاد را ما متقبل شدیم، عدم حمایت قوای هوایی بود. قوای هوایی نیروهای زمینی را در جنگ ها حمایت درست کرده نمی توانستند. هلیکوپتر های که ما از آن استفاده می کردیم، کافی و جوابگوی نیازمندی های نیرو های زمینی در میدان جنگ نبودند."

ایالات متحده امریکا دیروز چهار طیاره جنگی را به وزارت دفاع ملی افغانستان تسلیم داد و در آموزش پیلوتان افغان کمک می کند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیزی نیروهای مسلح افغانستان ابراز امیدواری کرد که این کمک ها، قوت های هوایی افغانستان را تقویت می بخشند تا نیرو های پیاده را در عملیات نظامی در میدان جنگ خوب و به موقع حمایت کنند.

همزمان با این، دیوید پیترویس سابق قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در یک مقاله به روزنامه واشنگتن پُست نوشته است:

" در زمانیکه نیروهای امنیتی افغان در این کشور به یک جنگ شدید مواجه اند، قوای ایتلاف مستقر در افغانستان دست بسته ایستاده اند."

جنرال پیترویس پیشنهاد می کند که قوای امریکا در افغانستان باید از نیروهای افغان حمایت هوایی نماید.

جنرال مراد علی مراد در پاسخ سوالی در ارتباط به اظهارات قوماندان سابق نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان گفت، ضعف و کمبود قوت های هوایی باعث افزایش تلفات نیروهای پیاده در میدان جنگ شده است.

وی گفت:

"ما از سال ۲۰۱۴ که مسئولیت جنگی قوت های ایتلاف بین المللی در افغانستان ختم شد و سال ۲۰۱۵ که گذشت، در این دو سال یکی از عوامل تلفات نیروهای امنیتی ما که در میدان جنگ بیشتر شد، عدم و کمبود قوای هوایی بود. به این لحاظ شما این را قبول کنید که ما کمبودی این صنف را در قوت های امنیتی خود احساس می کنیم."

بر اساس گزارش ها، شمار تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال ۲۰۱۵ میلادی به هفت هزار تن رسیده و در همین مدت ۱۲ هزار عسکر افغان جراحت برداشته اند.

جنرال مراد در ادامه صحبت اش با رادیو آزادی تأکید کرد که نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه با جنگجویان گروه داعش در افغانستان به تقویت قوت های هوایی، نیاز مبرم دارد.

در این میان سازمان ملل متحد می گوید، حملات طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی آنقدر زیاد بود که در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشت.

براساس گزارش ها، طالبان مسلح نسبت به گذشته کنترول مناطق زیادی را در افغانستان در اختیار دارند و تهدید ها به حکومت مرکزی افغانستان را افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG