لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

اشرف غنی در مورد مذاکرات صلح بطور محتاطانه ابراز خوشبینی کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید، مشوره با اقشار مختلف جامعه در مورد پیشرفت مذاکرات صلح با طالبان، ادامه دارد.

رئیس جمهور افغانستان در رابطه با تلاش های کنونی صلح بین حکومت و طالبان افغان، به طور محتاطانه خوشبینی نشان داده است.

محمد اشرف غنی گفت، تلاش های حکومت برای تأمین صلح در افغانستان، دو مرحله دارد. یکی ایجاد چوکات برای مذاکرات و دوم گفتگو و مذاکره با آنانی که خواهان صلح اند.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان در این مورد آمده است که حکومت بحث و گفتگو در مورد صلح افغانستان را با نماینده گان زنان و اقشار مختلف جامعه نیز ادامه خواهد داد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان که دیروز در جمع از اعضای شورا عالی صلح، روسای و عدۀ از اعضای هردو مجلس و بزرگان قوم، در دیدار با رئیس جمهور غنی در ارگ حضور داشت، به رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان در تلاش ها برای تأمین صلح در این کشور، در یک موقف خوب قرار دارد.

وی گفت:

"زمانی که گفتگو با مخالفین مسلح آغاز شود، افغانستان در یک موقعیت خیلی خوب قرار دارد و با مخالفین مسلح می تواند به زودی به یک نتیجه برسد، زیرا نظامی که در افغانستان وجود دارد، بر بنیاد اساسات اسلامی گذاشته شده است. ماده اول، دوم و سوم قانون اساسی افغانستان به طور واضح یک نظامی اسلامی و شریعی را ضمانت می کند که هیچ قانون بر خلاف احکام اسلامی ایجاد نمی شود."

به گفته عبدالحکیم مجاهد، خواست مخالفین مسلح افغانستان هم شریعت و هویت اسلامی افغانستان است. بناءً دیگر هیچ دلیلی برای دوام جنگ نزد مخالفین باقی نمی ماند و حکومت با آنها به زودی به یک نتیجه می رسد.

رئیس جمهور افغانستان گفت، او پس از ارزیابی عوامل جنگ، شرایط خود را مشخص ساخت و آن را به نماینده گان امریکا، چین و پاکستان در اسلام آباد، پیشکش کرد.

عبدالحکیم مجاهد سرپرست شورای عالی صلح افغانستان در ادامه صحبت خود در این مورد گفت، چارچوب و چگونگی مذاکرات از سوی حکومت افغانستان طرح ریزی شده، تا حدی هم مورد قبول آنها قرار گرفته و در اجلاس بعدی روی آن بیشتر کار می شود.

وی گفت:

"به عقیده من، برخی مسایل مانند قانون اساسی، نظام واحد، تمامیت ارضی و وحدت ملی، چیز های اند که افغانستان نمی تواند از آن بگذرد و به نظر من که این مسایل مورد قبول مخالفین نیز قرار دارند، زیرا آنها هم با یک نظام واحد و تمامیت ارضی افغانستان مخالفت ندارند."

رئیس جمهور اشرف غنی به اشتراک کننده گان این نشست گفت، یکی از عوامل اساسی موقف قوی حکومت در مذاکرات صلح، توانمند بودن نیروهای امنیتی افغانستان است و این قوابا در نظرداشت پیچیده گی جنگ باید در هر حالتی برای مقابله با مخالفین آماده گی داشته باشند.

کابل روز دوشنبه آینده میزبان دومین نشست نماینده گان چهار کشور در باره چگونگی مذاکرات صلح حکومت و طالبان افغان می باشد.

XS
SM
MD
LG