لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

"در رهایی ۱۶ سرباز افغان در فاریاب بی پروایی شده است"


تصویر از آرشیف
تصویر از آرشیف

شماری از اعضای ولسی جرگه میگویند در حالیکه خانواده های شانزده سربازی که در چنگ طالبان به سر می برند برای رهایی آنان لحظه شماری میکنند اما وزارت دفاع افغانستان برای رهایی این سربازان تلاش لازم انجام نداده است.

فوزیه رووفی نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که این موضوع را بارها با مقامات امنیتی افغان در میان گذاشته اند اما تا حالا اقدام لازم در این زمینه نشده است.

خانم رووفی در این باره میگوید: " چندین بار وزارت دفاع رفتم از لوی درستیز خواهش کردم از وزیر دفاع و داخله که شمار به هر قیمت که میشه در آنجا عملیات را انجام دهید و اسیر ها را نجات دهید اما نتیجه نداد بسیار آهسته جریان دارد کوشش ها. "

در ماه قوس سال جاری یک هیلیکوپتر نوع می-۱۷ به علت عوارض تخنیکی در ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب که منطقه تحت تسلط طالبان مسلح خوانده می شود نشست اضطراری کرده و طالبان از جمع ۲۱ سرنشین این هیلیکوپتر ۳ تن را کشتند و ۱۶ تن شان را اسیر گرفتند.

قاری یوسف احمدی سخنگوی گروه طالبان در آن زمان به رادیو آزادی گفته بود، سربازان اسیر شده نزد آنها است و وضعیت صحی شان نیز بهتر است، اما سرنوشت شان معلوم نیست و ممکن آنان با طالبان زندانی تبادله شوند.

یک نوار ویدیویی سربازان اسیر شده در ولایت فاریاب که در آنزمان به نشر رسید، نشان میدهد که آنان در اسارت طالبان هستند و وضعیت صحی برخی شان خوب نیست.

طالبان مسلح در مورد این شانزده سربازی که در چنگ آنان هستند به تازه گی چیزی نگفته اند.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان میگوید که برای رهایی این سربازان تلاش های جدی ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت: " به هر شکل و به هر امکان وزارت دفاع در مورد آنان اقدامات می کند و در فکر آنان است از روز اول تا کنون همه راه ها سنجیده می شود تا چطور این بندی ها رها ساخته شوند. "

فاریاب از ولایات نا امن افغانستان است و به گفته شماری از اعضای ولسی جرگه مخالفان مسلح دولت و شماری از جنگجویان مربوط به کشور های آسیای میانه نیز در این ولایت فعالیت های گسترده دارند.

فوزیه رووفی نماینده مردم فاریاب در این جرگه تاکید میکند که اگر برای رهایی این شانزده سرباز تلاش های همه جانبه صورت نگیرد ممکن با سرنوشت جدی روبرو شوند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG