لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

نگرانی ها از جنگ نیابتی هند و پاکستان در افغانستان


حمله بالای قونسلگری دو کشور رقیب در داخل خاک افغانستان این نگرانی ها را که گویا افغانستان به میدان جنگ نیابتی میان هندوستان و پاکستان مبدل شده بیشتر از پیش شدت بخشیده است.

سوم جنوری چهار مرد مسلح بالای قونسلگری هندوستان در مزار شریف حمله کردند که در نتیجه درگیری شدید میان نیرو های امنیتی افغان و مهاجمان رخ داد.

در این حمله که با کشته شدن مهاجمان به پایان رسید نُه تن شامل پنج سرباز و دو فرد ملکی زخمی شدند.

با آنکه گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت، اما مقامات امنیتی بلخ حمله بر قونسلگری هندوستان در مزارشریف را عملکرد تروریستی اردوی پاکستان خواندند.

دقیقاً ده روز پس از این رویداد، در سیزدهم جنوری قونسلگری پاکستان در جلال آباد از سوی مردان مسلح هدف قرار داده شد.

وزارت داخله افغانستان، از کشته شدن هفت تن از نیرو های امنیتی و زخمی شدن هفت تن دیگر در این رویداد خبر دادند.

هندوستان و پاکستان دو کشور همسایه و رقیب که از ۶۹ سال زمانیکه پاکستان رسماً از هندوستان جدا شد با هم درگیر اند.

حملات بالای قونسلگری های این دو کشور در مزار شریف و جلال آباد دو شهر نسبتاً امن، نگرانی های را بوجود آورده که افغانستان به میدان رقابت میان هندوستان و پاکستان مبدل شده است.

نجیب محمود کارشناس و استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، افغانستان قربانی رقابت های هندوستان و پاکستان شده است:

" این بار اول نیست که سخن از جنگ نیابتی در افغانستان زده می‌شود، مشکل بین هندوستان و پاکستان از سالهای سال دوام دارد و افغانستان قربانی این مشکلات است. هند و پاکستان در برخی از موارد برخورد های گرم داشته اند که نه تنها در خاک خودشان بلکه در افغانستان نیز صورت گرفته است. "

پاکستان همواره در مورد نفوذ هندوستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و بار ها از مقامات افغان خواهان کاهش نفوذ هند در این کشور شده است، اما افغانستان می‌گوید، به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که از خاکش بر علیه کشوری دیگر استفاده کند.

اما عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی افغان بدین باور است که عناصری وجود دارند که با تحریک کردن هندوستان و پاکستان جنگ نیابتی را در افغانستان شدت می‌بخشند:

" فکر می‌کنم دست سوم وجود دارد که هندوستان و پاکستان را تحریک می‌کند تا جنگ نیابتی افغانستان شدت بگیرد و زمینه برای مخالفین مسلح دولت افغانستان مساعد تر شود. امکان ندارد که قونسلگری هند در شمال مورد حمله قرار بگیرد و هند در عکس المعل فوراٌ بالای قونسلگری پاکستان در شرق حمله کند. "

مقامات دیپلوماتیک هندوستان در افغانستان حملهء مهاجمان مسلح بر قونسلگری هند در مزار شریف را فعالیت تخریبی دشمنان مشترک هند و افغانستان خوانده اند.

با آنکه مقامات هندی از پاکستان نام نبردند اما پیش از این بار ها گفته اند که تروریستان از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

زمانیکه از رستم شاه مهمند سفیر پیشین پاکستان در کابل پرسیدم که در مورد حمله بالای قونسلگری پاکستان در جلال آباد چه فکر می‌کند، وی در جواب گفت:

" فکر نکنم که حملات در مزار شریف بالای قونسلگری هند و در جلال آباد بر قونسلگری پاکستان در نتیجه رقابت میان این دو کشور صورت گرفته باشد. داعش فعلاً در ننگرهار فعالیت اشرا گسترش داده و بخاطریکه قوت اشرا نشان بدهد و یا هم بخاطر نزدیکی طالبان با پاکستان بالای قونسلگری پاکستان در جلال آباد حمله کرده اند. "

گروه داعش با پذیرفتن مسئولیت حملهء روز چهار شنبه بر قونسلگری پاکستان در جلال آباد، از طریق تویتر گفته که سه جنگجوی داعش این حمله را انجام دادند.

به گفته داعش، از میان این سه نفر دو تن واسکت های مواد انفجاری شان را منفجر ساختند.

این حمله در حالی صورت گرفت که روابط میان کابل و اسلام آباد پس از یک سلسله تیره‌گی دوباره رو به بهبود نهاده است.

اسلام آباد دوشنبه گذشته میزبان نشست چهار جانبه به هدف از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان بود.

سناتور افراسیاب ختک رهبر ایالتی حزب نشنل عوامی در پشاور می‌گوید، حمله بر قونسلگری پاکستان در جلال آباد برای برهم ریختن روابط میان کابل و اسلام آباد و ضربه زدن به پروسه صلح انجام شده است:

" به نظر من پس از نشست اسلام آباد تروریستان در هراس اند و بیم دارند که اگر کشور های منطقه در جنگ علیه تروریزم با هم همکار شوند آینده آنها تاریک خواهد بود. آنها تلاش می‌کنند تا میان افغانستان و پاکستان سوء تفاهم ایجاد کنند و تصامیم که در نشست اسلام آباد گرفته شد عملی نشوند. "

با آنکه آگاهان پاکستانی هر نوع رقابت میان کشور شان و هندوستان در داخل خاک افغانستان را رد می‌کنند اما ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید، حکومت باید حملات بر قونسلگری های دو کشور را پی گیری کند و در صورتیکه این حملات در نتیجه دشمنی دیرینه اسلام اباد و دهلی نو انجام شده باشد با مقامات دو کشور جدی صحبت کند:

" اگر ثابت شود که این دو کشور علیه همدیگر در داخل خاک افغانستان فعالیت دارند حکومت افغانستان باید بطور جدی از طریق تماس های دپیلوماتیک با اسلام آباد و دهلی نو داخل گفتگو شود و این مسئله را فوراٌ با ملل متحد و قوای ناتو در میان بگذارد. "

مقامات افغان تا هنوز در مورد حمله بر قونسلگری پاکستان در جلال آباد عکس العمل نشان نداده اند و گمان می‌رود که آنها منتظر نشست بعدی به هدف احیای گفتگو های صلح اند که قرار است در هجدهم جنوری در کابل برگزار شود اند.

XS
SM
MD
LG