لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

ابراهیمی: حکومت در پیوند به صلح باید مسئولانه برخورد کند


تعهدات چهار کشور در نشست اسلام آباد که روزنه صلح افغانستان گفته می شود، خوشبینی ها و امیدواری های را از سوی ولسی جرگه به همراه شده است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه هر چند امیدوار است که تعهدات بیجنگ، واشنگتن و اسلام آباد در نشست چهار جانبه اسلام آباد، منتج به انجام گفتگوها با طالبان مسلح شود، اما تأکید می ورزد که طرح این گفتگوها باید بگونه منظم با این جرگه در میان گذاشته شود.

آقای ابراهیمی این سخنان را روز چهارشنبه در مجلس عمومی ولسی جرگه گفت و تأکید ورزید که تلاش های حکومت افغانستان و تعهدات که سه کشور به افغانستان سپرده اند، باید سبب تأمین صلح پایدار در این کشور گردد.

وی گفت:

"از مکلفیت های حکومت است تا در پیوند به صلح مسئولانه برخورد کند و از آغاز تا پایان که مذاکرات صورت می گیرد، مردم و بخصوص اعضای شورای ملی را در جریان قرار دهد.

با آغاز این روند ما امیدوار هستیم که شاهد صلح و امنیت پایدار در افغانستان باشیم."

یک روز پیش از این، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که باید تا دو ماه آینده مردم افغانستان شاهد تغییرات در زمینه صلح باشند.

نماینده گان مردم در ولسی جرگه در حالی بیشتر به همکاری اسلام آباد در کار کشانیدن طالبان به میز گفتگوهای صلح امیدوار شده اند که دو روز پیش از این سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان گفته است، پاکستان بر طالبان تسلط ندارد و حکومت افغانستان و طالبان مسلح باید در گفتگوهای صلح پیش شرط وضع نکنند.

با این همه سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور در تمامی مسایل ملی و هر گام بزرگی که برداشته شده است، نماینده گان مردم را در جریان قرار داده است.

هاشمی همچنان تأکید کرد که حکومت افغانستان از هر گامی برای کاهش سطح خشونت کار خواهد گرفت.

وی گفت:

"حکومت افغانستان از هرگامی که برای کاهش سطح خشونت برداشته شود، استقبال می کند و تلاش می ورزد. رئیس جمهور در تمام مسایل ملی به شمول پروسه صلح، هر بار پیش از هر اقدام بزرگی با تمام اقشار به شمول اعضای شورای ملی مشوره کرده است و پروسه صلح نیز یکی از این گام ها است."

قرار است دور دوم این مذاکرات در هجدهم ماه جنوری سال روان میلادی در کابل برگزار گردد.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفته است که در این نشست روی چگونگی نقشه راه صلح میان کابل، اسلام آباد، چین و واشنگتن گفتگو می شود.

اما طالبان تاکنون موضع شان را در این باره روشن نساخته اند.

با این همه، اعضای ولسی جرگه تأکید می کنند که در این روند نباید دست آوردهای سال های گذشته نادیده گرفته شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG