لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

کابلی: افغانستان به مرکز رقابت کشورهای منطقه و جهان مبدل شده است


نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی
نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی

با آنکه گفته می‌شود کشور های منطقه و جهان در تلاش همکاری برای آوردن صلح در افغانستان هستند، اما حزب مشارکت ملی می‌گوید که افغانستان به میدان رقابت این کشور ها مبدل شده است.

نجیب الله کابلی رئیس این حزب روز چهارشنبه طی نشستی در کابل گفت که به دلیل ضعف فهم سیاسی رهبران حکومت افغانستان هند و پاکستان جنگ کشمیر را در این کشور به پیش می‌برند.

وی گفت:

" افغانستان باز در رقابت های جهانی قرار گرفته است و حکومت وحدت ملی عاجز هستند که افغانستان را دوباره امن سازند. یک قسمت بزرگ طالبان را که آی اس آی کمک می‌کند قسمت که ما از طریق مردم شنیدیم یک قسمت دیگرش را ایرانی ها و روس ها کمک می‌کنند و هندی ها و پاکستانی ها هوشیارانه رقابت شان را در افغانستان آورده اند و جنگ کشمیر فراموش شده."

حزب مشارکت ملی افغانستان با نشر قطعنامه از حکومت خواست تا نگذارد که این کشور باردیگر به مرکز رقابت کشورهای منطقه و قدرت های جهان مبدل شود.

نجیب الله کابلی رئیس این حزب گفت که هنوز نیز در برخی ولایات افغانستان داد و ستد توسط اسعار خارجی بخصوص تومان ایرانی و کلدار پاکستانی صورت می‌گیرد و باید از آن جلوگیری گردد.

نجیب الله کابلی در گذشته نیز کشورهای منطقه بخصوص ایران و پاکستان را متهم به مداخله در امور افغانستان کرده است.

حزب مشارکت ملی افغانستان در حالی این کشور را میدان رقابت های کشور های منطقه و جهان عنوان می‌کند که نشست چهار جانبه در مورد صلح افغانستان روز دوشنبه در اسلام آباد به شرکت نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار گردید.

در این حال وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که این کشور بگونه مستقل و با در نظر داشت منافع ملی، در مورد چگونگی روابط اش با کشور های جهان و منطقه تصمیم می‌گیرد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت گفت:

" جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی خودش در مورد چگونگی روابط و همکاری هایش با کشور های مختلف جهان و سیاست خارجی خود تصمیم می گیرد و اولویت های سیاست خارجی افغانستان با در نظر داشت منافع ملی کشور تصویب و افغانستان هیچگاه به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که در افغانستان جنگ نیابتی برعلیه کشور دیگری را به پیش ببرد."

حزب مشارکت ملی در حالی این نگرانی ها را مطرح می‌کند که مسئولان امنیتی ولایت بلخ گفته اند که حمله بر قونسلگری هند در مزارشریف از سوی اتباع پاکستانی صورت گرفته است.

از سوی هم شماری از اعضای شورای ملی با اشاره به تماس گرفتن روسیه با طالبان مسلح گفته اند که این کار بگونه تقابل مسکو و واشنگتن را در افغانستان نشاند می‌دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG