لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

بارک اوباما: داعش و القاعده امریکا را بطور مستقیم تهدید میکنند


بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در آخرین سخنرانی سالانه خود در کانگرس این کشور گفت، منتقدان از حزب جمهوریخواه درین مورد که امریکا در صحنۀ بین المللی ضعیف شده و این که برای درهم شکستن گروه دولت اسلامی به یک جنگ بزرگ نیاز است، اشتباه می کنند.

او در بخش از سخنرانی خود که ساعت ۹ شب به وقت شرق امریکا آغاز شد افزود، مردم از مسکو و پکینگ تقاضای رهبری نمی کنند، بلکه درین زمینه با امریکا در تماس می شوند.

برخی از نامزدهای جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهان اقدامات سخت و خشن برای درهم شکستن گروه دولت اسلامی شده اند، به گونه مثال بمباران مناطق تحت کنترول این گروه در عراق و سوریه.

اما، اوباما افزود: جهان برای حل این مشکلات به ایالات متحده امریکا نگاه خواهد کرد و پاسخ امریکا باید فراتر از سخنان سخت و تقاضا برای بمباران غیر نظامیان باشد.

اوباما گفت، ادعا های مبنی برین که این جنگ سوم جهانی است صرفاً به نفع گروه دولت اسلامی تمام می شود.

او در بخش از سخنانش گفت که گروه دولت اسلامی و القاعده مردم امریکا را به طور مستقیم تهدید می کنند و افزود که سیاست خارجی امریکا باید بر تهدید از جانب گروه دولت اسلامی و القاعده متمرکز باشد، اما آن جا متوقف شده نمی تواند، زیرا به گفتۀ او برخی از مناطق جهان حتی بدون موجودیت گروه دولت اسلامی نیز دچار بی ثباتی خواهند بود.

او در ادامۀ سخنرانی خود فقط یک بار نام افغانستان را گرفت و افزود:

" حتی بدون داعش، بی ثباتی در بسیاری از مناطق جهان، در شرق میانه، افغانستان، پاکستان، بخش های از امریکایی مرکزی، افریقا و آسیا برای چند دهۀ دیگر نیز ادامه خواهد یافت. برخی ازین مناطق ممکن است به پناهگاه های امن برای شبکه های تروریستی جدید مبدل شوند و برخی دیگر ممکن قربانی منازعه قومی، یا قحطی شوند و موج جدید از پناهجویی را ایجاد کنند."

رئیس جمهور امریکا همچنین در ادامه به روند مثبت اقتصادی در امریکا اشاره کرد و گفت: اکنون ایالات متحده قوی ترین و پایدارترین اقتصاد جهان را دارد.

اوباما گفت، اگر کانگرس در مورد شکست دادن گروه دولت اسلامی جدی است، باید با تصویب قطعنامۀ به او صلاحیت رسمی برای مبارزه با این گروه را بدهد.

اما، اوباما در مورد این طرز فکر که ایالات متحده می تواند مسئولیت هر کشور دچار بحران را به عهده گیرد و آن را بازسازی کند هشدار داد و گفت که چنین تفکری امریکا را به سوی پرتگاه می کشاند و به تلفات امریکایی ها منجر می شود.

XS
SM
MD
LG