لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

"انتخابات پارلمانی سال آینده به طور قطعی و حتمی برگزار خواهد شد"


سرور دانش معان دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معان دوم رئیس جمهور افغانستان

چگونگی اصلاح سیستم انتخاباتی و چگونه برگزار شدن انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها در افغانستان موضوع است که در این اواخر بحث های جدی در باره آن صورت میگیرد.

سرور دانش معان دوم رئیس جمهور افغانستان نیز روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفت که اصلاح سیستم انتخاباتی افغانستان یک امر حتمی بوده و در آیندۀ نزدیک کمیسیون های جدید انتخابات و شکایات انتخاباتی شکل خواهند گرفت.

آقای دانش تأکید می کند که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها نیز در زمان تعیین شده آن در بین بهار و تابستان سال آینده برگزار خواهد شد.

آقای دانش افزود:

"انتخابات پارلمانی در سال آینده به طور قطعی و حتمی برگزار خواهد شد و اصلاح نظام انتخاباتی نیز به عنوان یکی از تعهدات جدی حکومت وحدت ملی عملی خواهد شد. همین اکنون با پیشرفت کار کمیته گزینش در آینده نزدیک شاهد شکل گیری کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی خواهیم بود."

این اظهارات پس از آن صورت میگیرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان چندی پیش اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها پس از اصلاح دستگاه انتخاباتی این کشور در بین بهار و تابستان سال آینده انجام خواهد شد.

اما هر دو مجلس شورای ملی فرمان تقنینی وی در مورد مسایل انتخاباتی را رد کردند و این اقدام نگرانی های را برانگیخت که ممکن دستگاه انتخاباتی افغانستان بگونه درست اصلاح نشود.

از سوی هم کمیسیون های انتخاباتی افغانستان گفته اند که اصلاحات انتخاباتی باید در روشنی قانون صورت گیرد نه بگونه سیاسی و غیر عادلانه.

در همین حال سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می گوید، هیچ کس نمی تواند که مانع روند اصلاحات انتخاباتی در کشور گردد.

وی می گوید:

"کسانیکه بر ضد اصلاحات انتخاباتی سخن می گویند باید بدانند که برخلاف افکار عمومی کشور و جامعه بین المللی حرکت می کنند. آنان به هیچ وجه نمی توانند و نباید مانع اصلاحات انتخاباتی شوند."

نهاد های ناظر انتخابات نیز تأکید کرده اند که سیستم انتخاباتی افغانستان باید اصلاح شده و کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی باید با جدیت به کارش ادامه دهد.

اما اعضای این کمیسیون در اوایل هفته جاری گفتند که با رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد مسایل انتخاباتی از سوی هر دو مجلس شورای ملی کار آنان با خلای قانونی روبرو شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG