لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

"افغانها میخواهند تا ۲ ماه آینده در موضوع صلح تغییر اساسی ببینند"


وزارت خارجه افغانستان می گوید شرکت کننده گان اولین نشست چهار جانبه در مورد صلح در اسلام آباد بر آغاز هر چه زودتر روند صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح تأکید کردند.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت روز سه شنبه حین ارائه معلومات در مورد نتایج این نشست به خبرنگاران در کابل گفت که حکومت افغانستان موقف خود را به شرکت کننده گان نشست چهار جانبه روشن کرده است.

آقای کرزی همچنان تأکید کرد که افغان ها باید تا دو ماه آینده شاهد تغییر جدی در این بخش باشند.

وی افزود:

"ما یک فرصت داریم در جنوری و فبروری در همین دو ماه آینده و در همین فرصت مردم افغانستان یک تغییر باید ببینند ما در اینجا بالای وقت نقاط مشخص داریم اما این را میدانید زمانیکه مذاکره آغاز گردد باز یک پروسه طولانی است اما پیش رفتن به مذاکره وقت دارد."

آقای کرزی گفت به سلسله نشست های چهار جانبه دومین نشست به تاریخ ۱۸ جنوری در کابل برگزار شده و در آن روی نقشه پالیسی صلح بحث می گردد و نیز مسئولیت هر کشور عضو روشن می شود.

به گفته معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان نقشه صلح سه بخش داشته که بخش اول آن مرحله قبل از گفتگو، بخش دوم گفتگوهای مستقیم و مرحله سوم بخش پلان عملی می باشد.

اما آقای کرزی روی این هم تأکید کرد که در نشست سه جانبۀ ماه دسمبر سال گذشته میلادی میان افغانستان، پاکستان و امریکا در اسلام آباد موافقه شده بود که در برابر گروه های که صلح را نمی پذیرند مبارزه شود.

وی افزود که حکومت افغانستان با تمام گروه های مسلح آماده گفتگو بوده و در کنار آن نیروهای امنیتی نیز برای دفاع از کشور آماده گی کامل دارند.

درهمین حال هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در یک نشست خبری در بیجینگ گفت که کشورش آماده گی دارد تا زمینه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح را فراهم سازد.

آقای هونگ لی افزود:

"چین کار می کند تا تلاش های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح پیشرفت داشته و صلح دایمی در منطقه تأمین گردد، چین با توجه به تمامیت ارضی افغانستان و نگرانی های جوانب مختلف با تمام طرف ها کار می کند تا سهولت و کمک ها را برای این روند فراهم سازد."

نشست چهار جانبه در مورد صلح افغانستان روز دوشنبه دراسلام آباد به شرکت نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برگزار گردید.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد یا یونما در افغانستان نیز از برگزاری مثبت نشست چهار جانبه در مورد صلح استقبال کرده و ابراز امیدواری می کند که تمام طرف ها از این فرصت برای ختم خشونت های جاری در افغانستان استفاده نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG