لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

مقامات امنیتی افغان از سوی مشرانوجرگه استجواب شدند


در جریان یک هفته این دومین باری است که مقامات امنیتی افغانستان از سوی ولسی جرگه و مشرانوجرگه در پیوند به ادامه نا امنی ها در کشور استجواب می شوند.

اعضای شورای ملی در نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه گفتند که ادامه حملات مخالفان مسلح دولت در افغانستان آنان را نگران ساخته و مقامات امنیتی باید از اقدامات شان در زمینه جلوگیری از آن وضاحت بدهند.

اینکه نا امنی ها تا چه زمان دوام خواهد کرد و چه تدابیری برای جلوگیری از آن روی دست گرفته شده سوالات بود که اعضای مشرانوجرگه از مسئولین امنیتی پرسیدند.

فیصل سمیع یک عضو مشرانو جرگه افغانستان گفت:

"همواره شما از جنگ های بهاری، تابستانی و زمستانی حرف می زنید که حملات طالبان در این فصل ها این طور می شود، این مردم بیچاره ما چه زمانی از جنگ ها و حملات تابستانی و بهاری اینها خلاص خواهند شد."

محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع محمد ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت داخله و مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی روز سه شنبه از سوی ولسی جرگه نیز در پیوند به نا امنی ها استجواب شده بودند.

آقای ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان آمدن افراد مسلح از وزیرستان شمالی به این کشور، خروج یک صد و بیست هزار نیروی خارجی و فعالیت جنگجویان خارجی را از عوامل عمده نا امنی ها در افغانستان می داند.

وی می گوید، با آنکه نیروهای مسلح افغان تاکنون به وسایل و تجهیزات مدرن زمینی و هوایی دسترسی ندارند، بازهم در برابر مخالفان جنگیده و آنان را با شکست مواجه ساخته اند.

به گفته آقای ستانکزی در حال حاضر در اکثر مناطق کشور عملیات ها در مقابل مخالفان مسلح جریان دارد.

وی افزود:

"در همین سال عملیات در وزیرستان شمالی صورت گرفت، این عملیات باعث شد تا تمام گروه های افراطی که قبلاً در وزیرستان شمالی جابجا بودند در دو استقامت حرکت کردند که وضعیت را تغییر دادند."

سرپرست وزارت دفاع افغانستان افزود که تلاش ها جریان دارد تا در سه ماه آینده به همکاری جامعه جهانی نیروهای هوایی کشور تا حدی تجهیز شوند و به گفته وی ایالات متحده تعهد کمک ده ها طیاره جنگی را با افغانستان کرده وشماری از این طیاره ها به این کشور سپرده شده است.

ایوب سالنگی معین امنیتی وزارت امور داخله در نشست عمومی مشرانو جرگه گفت که تلاش ها به هدف تامین امنیت و سرکوب کردن مخالفان مسلح در نقاط مختلف افغانستان ادامه دارد.

اما زمانیکه به مسعود اندرابی سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی نوبت سخن گفتن داده شد نشست مشرانو جرگه سری اعلام شد.

اما در اخیر این نشست شماری از اعضای مشرانو جرگه گفتند که بر خلاف ولسی جرگه قناعت آنان در مورد ارایه معلومات در باره مسایل امنیتی و تدابیر نهاد های امنیتی فراهم گردید.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG