لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

سادات: پاکستان در حمله بر قونسلگری هند در بلخ دست داشته است


سید کمال سادات قوماندان امنیه بلخ
سید کمال سادات قوماندان امنیه بلخ

مقامات امنیتی ولایت بلخ حمله بر قونسلگری هند در مزار شریف را عملکرد تروریستی اردوی پاکستان می دانند.

سید کمال سادات قوماندان امنیه بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت، یافته های تازه نیروهای امنیتی و کشفی این ولایت نشان می دهند که در قبال حمله تروریستی بر قونسلگری هند اردوی پاکستان دست دارد.

آقای سادات گفت، تازه ترین شواهد و یافته های آنان نشان می دهد که حمله کننده گان مسلح بر قونسلگری هند اتباع پاکستانی بوده اند.

آقای سادات افزود که عملکرد و مقاومت مسلحانه مهاجمان نیز نشان دهنده آن است که این افراد اعضای اردوی پاکستان بوده و بعد از آموزش و کسب مهارت نظامی جهت این حمله به افغانستان فرستاده شده بودند.

سید کمال سادات در مورد هویت مهاجمان مسلح بر قونسلگری هند چنین گفت:

"ما دریافتیم که مهاجمان مسلح افراد آموزش دیده و با مهارت بودند، آنان اعضای اردوی پاکستان و نظامیان هستند، ۹۹ درصد شواهد نشان می دهد که این افراد از اردوی پاکستان بودند."

پیش از این مقامات هندی حمله بر قونسلگری هندوستان در مزارشریف و حمله بر یک پایگاه هوایی این کشور در پتان کوت را به هم وابسته دانسته و آنرا عملکرد دشمن مشترک کابل و دهلی جدید خوانده اند.

مسئولیت حمله بر پایگاه هوایی هند در پتانکوت را یک گروه تروریستی کشمیر بنام جهیش محمد بر دوش گرفته است، اما تاکنون هیچ گروه مخالف مسلح دولت افغانستان مسئولیت حمله مسلحانه بر قونسلگری هند در مزار شریف را به عهده نگرفته است.

شواهد بدست آمده از محل حمله بر قونسلگری هند نشان دهنده آنست که مهاجمان به منظور انتقام افضل گورو یک عضو ارشد شبکه تروریستی جهیش محمد مستقر در کشمیر، قونسلگری هند را آماج قرار داده اند.

افضل گورو در سال ۲۰۰۱ میلادی به اتهام حمله بر پارلمان هند دستگیر شد و در سال ۲۰۱۳ توسط دولت آن کشور اعدام گردید.

مقامات امنیتی بلخ با آنکه حمله بر قونسلگری هند را عملکرد تروریستی اردوی پاکستان می داند، اما می گویند که دست های در داخل کشور نیز با حمله کننده گان همکاری کرده است که آنان در تلاش شناسایی این افراد اند.

در حالی ثابت می شود که حمله بر قونسلگری هند در مزارشریف کار اردوی پاکستان بوده است که به تازه گی نشست چهار جانبه چین، پاکستان، امریکا و افغانستان جهت آغاز گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت، در اسلام آباد برگزار شد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG