لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

سرتاج عزیز: برای آغاز گفتگوها، پیش شرط ها برداشته شود


اجلاس چهار جانبه بین دیپلوماتان افغان، پاکستان، امریکا و چین امروز دراسلام آباد آغاز شد. در این اجلاس که برای تعیین چهار چوب گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان صورت می گیرد، حکمت خلیل کرزی معاون وزیر خارجهء افغانستان، عزیز چودری وزیر خارجهء پاکستان، فرستادهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان، جنرال آنتونی راک (General Anthony Rock) نمایندهء ارشد نظامی امریکا در پاکستان و دینگ زیجون (Deng Xijun) نمایندهء خاص چین در امور افغانستان اشتراک دارند.

مشاوراموربین المللی صدراعظم پاکستان هنگام افتتاح این اجلاس با تاکید روی فضای اعتماد سازی، گفت:

"مهم اینست که برای آغاز پروسهء گفتگوها پیش شرط ها که به نظر ما غیر موثر است، برداشته شود و تهدید حملهء بالای گروه های که گفتگو نمی کنند، نمی تواند گفتگو را بالای همهء گروه ها تحمیل کند."

جاوید فیصل سخنگوی رییس اجراییه افغانستان روز یکشنبه با اظهار اینکه پاکستان به قطع منابع مالی جنگجویان طالب موافقت کرده است گفت، پاکستان لست طالبانی را ارایه خواهد کرد که به خاطر ختم جنگ 14 ساله به گفتگو با حکومت افغانستان حاضر اند.

اما به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس، سرتاج عزیز مشاوراموربین المللی صدراعظم پاکستان در مورد همچو لست طالبان برای داخل شدن به گفتگوهای صلح، از ارایهء معلومات خودداری کرده است.

سمیع الله یوسفزی کارشناس افغان با اشاره به اظهارات پاکستان که گفته است برخی گروه های طالبان را به مذاکرات حاضر خواهد ساخت در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"طالبانی به مذاکرات آورده خواهند شد که مذاکرات را می خواهند، آشکار است که تعدادی از طالبان گفتگوها را می خواهند، ولی من تصور می کنم طالبانی که به مذاکرات خواهند آمد، طالبانی نخواهند بود که با آمدن آنها، مقاومت طالبان متوقف شود و آن ها امر کنند و در ختم جنگ حرف آن پذیرفته شود."

کابل از مدت ها به اینسو اسلام آباد را به حمایت مخفیانه از شورشیان طالب در افغانستان متهم می کند.

دور گذشتهء گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در سال 2015 میلادی بعد از اعلان خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان متوقف شد و طالبان در گیر منازعه روی تعیین جانشین وی شدند.

آژانس خبری رویترز می نویسد، طالبان در مورد اینکه در گفتگو های اشتراک کنند موقف واحد ندارند. اما سید اکبر آغا یکی از قوماندانان سابق طالبان اختلافات بین طالبان را جزیی دانسته، در صحبت با رادیو آزادی گفته است:
"من فکر می کنم اختلاف موجود یک اختلاف عارضی است، نظریات طالبان یکی است و در نظریات هیچ مخالفت ندارند، اگر در مورد صلح یک میکانیزم خوب ساخته شود، طالبان هر وقت گفته اند که خواستار صلح واقعی در افغانستان اند."

آژانس خبری فرانس پرس از قول سرتاج عزیز نوشته است که وی با اشاره به اینکه احتمال اعلان شکست بن بست موجود را در آیندهء نزدیک نمی توان انتظار داشت، گفته است، با در نظر داشت حساسیت کار گروپی، تا حد ممکن باید تلاش های این اجلاس از انعکاس در مطبوعات دور نگهداشته شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:11 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG