لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

فعالان مدنی بلخ خواهان نتیجه موثر از نشست چهار جانبه صلح هستند


با آنکه نشست چهار جانبه پروسه صلح افغانستان در اسلام آباد آغاز شد و در آن نماینده گان دولت های امریکا، پاکستان، چین و افغانستان حضور یافتند.

اما در نقاط مختلف کشور در کنار خوشبینی ها متعدد در مورد به این نشست تعدادی هم به عمل کرد پاکستان به تعهدات اش در کنفرانس یاد شده به دیده شک می نگرند.

فعالان مدنی بلخ نقش کشور های همسایه بخصوص پاکستان را در قبال به تامین صلح در این کشور خیلی مهم و ارزنده می دانند، اما می گویند تجربه بیش از یک دهه گذشته ثابت ساخته است که پاکستان در راستای تامین صلح در افغانستان و سرکوب مخالفین مسلح این کشور در خاک خودش صادقه نبوده و برعکس تلاش به گسترش نا امنی داشته است.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ می گوید، اگر پاکستان به واقعیت خواهان صلح در افغانستان باشد حرف و عمل اش باید یکسان گردد.

آقای حدید در رابطه به تامین صلح در کشور به این نظر است: " اگر به واقعیت پاکستان میخواهد که صلح در افغانستان تامین شود باید عمل و حرف اش یکسان باشد و صلح تا زمانی تامین نمیشود که دست های دخیل در نا امنی کشور خواهان ثبات در افغانستان نشوند. "

به نقل از مقامات وزارت خارجه افغانستان که بحث اساسی نشست چهار جانبه اسلام آباد تعین نقشهء راه برای گفتگو های صلح می باشد.

در این نشست به نماینده گی از دولت کابل حکمت کرزی معین سیاسی وزارت خارجه کشور اشتراک دارد، و تمام خواسته های دولت افغانستان را در قسمت از سر گرفتن گفتگو های صلح با طالبان مسلح به سه دولت اشتراک کننده این نشست مطرح خواهد کرد.

اعزاز احمد چوهدری معین وزارت خارجه پاکستان نیز در این نشست به نماینده گی دولت اش اشتراک دارد.

فعالان مدنی بلخ این نشست را در راستای تامین صلح پایدار در کشور گام موثر دولت های دخیل در موضوعات امنیت افغانستان دانسته و خواهان نتایج مطلوب و موثر از این نشست چهار جانبه هستند:

" این نشست گامی خوبی است، اما تا همسایه های افغانستان نخواهند صلح هرگز در این خاک تامین نخواهد شد و ما شاهد نا امنی های بیشتر از پیش خواهیم بود. پاکستان باید به تعهداتش عمل کند. "

آنان در قسمت تامین صلح در کشور نیت پاکستان را به دیده شک می نگرند و به باور شان که اسلام آباد قبل از آغاز گفتگو های صلح با طالبان مسلح باید در عمل ثابت کند که به تعهدات اش در برابر کابل عمل خواهد کرد.

از این پیش رئیس جمهور اشرف غنی در دیدارش با لوی درستیز پاکستان در کابل از اسلام آباد خواست تا طالبان که در آن سوی سرحد حاضر به گفتگو نیستند و در تلاش تداوم جنگ در افغانستان می باشند را باید در خاکش سرکوب کند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG