لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

هرگاه امریکا و چین ضمانت بدهند، اجلاس "چهار جانبه" موفق خواهد بود


هرگاه امریکا و چین در مورد صداقت پاکستان برای صلح در افغانستان تضمین داده بتواند در آن صورت نشست چهارجانبه در خصوص صلح نتیجه مثبت خواهد داشت.

کارشناسان سیاسی افغان با تاکید روی این مسئله میگویند هرگاه صداقت پاکستان تضمین نشود شک نیست که این کشور یکبار دیگر از سیاست دوگانه خود کار گیرد.

شهزاده مسعود کارشناس مسایل سیاسی و مشاور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، در مورد به رادیو آزادی گفت: " کشور ایالات متحده امریکا و چین منحیث کشورهای قدرت مند تضمین کننده همین مذاکرات باشد و در عین زمان اگر پاکستان به راستی میخواهد که در افغانستان یک صلح دایمی بیاید خوب خواهد بود تا تمام گروه های که درگیر جنگ هستند همه شان را به مذاکره حاضر کند و در غیر آن اگر یک گروه در جنگ است و گروه دیگر صلح می کند، به معنای این است طوریکه در طول چهارده سال پاکستان پالیسی را که به پیش برده آنرا بازهم به پیش خواهد برد. "

آقای مسعود در حالی ضمانت از سوی امریکا و چین را برای موفقیت روند صلح افغانستان مهم میداند که حکومت افغانستان نیز تعهدات جامعه بین المللی را برای صلح افغانستان مهم خوانده و تاکید کرده است که بالای پاکستان فشار وارد گردد تا در خصوص صلح به طور صادقانه کار نماید.

نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مورد صلح افغانستان را سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان آغاز کرد و برگزاری آنرا در بخش شناسایی موانع در برابر صلح و دریافت راه های حل تاثیر گذار خواند.

آقای عزیز گفت که برای آغاز گفتگوهای صلح با تمام گروه های طالبان گفتگو صورت گیرد و تلاش صورت گیرد تا آنها را از طریق گفتگو به پروسه صلح روی بیاورند بخاطریکه به گفته وی امکان دارد برخی از گروه ها از طریق فشارهای نظامی حاضر به صلح نشوند.

سرتاج عزیز همچنان گفت زمانی فیصله های نشست چهارجانبه در خصوص صلح عملی میگردد که به اساس یک پالیسی تعهدات صادقانه و موضوع رضایت در نظرگرفته شده و گامی به پیش گذاشته شود.

از سوی دیگر عبدالناصر شفیق کارشناس سیاسی و یکی از استادان پوهنتون از حکومت افغانستان میخواهد تا با تمام شرکت کننده گان نشست چهارجانبه به احتیاط گام بگذارد بخاطریکه پاکستان نسبت به افغانستان با امریکا نزدیکی زیاد دارد:

" فشار بیاوریم بالای ابر قدرت ها که یعنی امریکا که از طریق روابط دوستانه ما با همه کشورها بالای امریکا فشار بیاوریم و از طریق دیالوگ بین الافغانی که ما چالش های را که صد راهی صلح وجود دارد آنرا برازنده بسازیم و آن ازطریق مذاکرات بین الافغانی صورت گرفته میتواند که ما با طالبان نشست داشته باشیم. "

آقای شفیق می افزاید که برای تامین صلح باید جوانب جنگ های داخلی، منطقوی و بین المللی به دقت بررسی شده و با هر کدام مطابق به پالیسی تعین شده گامی به پیش گذاشته شود.

برای موفقیت صلح افغانستان در حالی روی ضمانت امریکا و چین تاکید میگردد که هر دو کشور از این پروسه حمایت کرده و گفته اند که تلاش ها برای تامین صلح در افغانستان و منطقه دریغ نشود.

دیده شود که پس از نشست چهارجانبه اسلام آباد در خصوص صلح افغانستان تا چه حد پیشرفت صورت می گیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG