لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

شاهد: شورای عالی صلح آماده انجام مذاکرات با هر گروه طالبان است


شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

در آستانه برگزاری نشست چهار جانبه در مورد صلح در اسلام آباد، شورای عالی صلح افغانستان از اعلام آماده گی طالبان مسلح برای شرکت در مذاکرات آینده استقبال می کند.

این شورا می گوید، هر چند شرکت یک گروهی از طالبان مسلح در گفتگوهای صلح برای سایر گروه های طالبان پذیرفتنی نخواهد بود، اما شورای عالی صلح آماده انجام مذاکرات با هر گروه طالبان است.

شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح روز شنبه به رادیوآزادی گفت:

" اگر اختلافات هم میان آنان موجود باشد باز هم شرکت یک گروه طالبان برای همه آنان قابل قبول نخواهد بود، اما ما از همه طالبان افغان می خواهیم که اگر نماینده گان شان را از یک آدرس برای گفتگوهای صلح معرفی می کنند و یا چندین آدرس، ما آماده ایم که با آنان گفتگو کنیم و از اعلام آماده گی شان نیز استقبال می کنیم."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که اخیراً برخی از رسانه های غربی به نقل از برخی نماینده گان ارشد گروه طالبان نوشته اند که برای برگزیدن و فرستادن نماینده گان خود، در مذاکرات صلح آماده گی نشان داده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک عضو ارشد گروه طالبان مستقر در شهر کویته نوشته که گفته، تا زمانیکه چهار کشور محل، زمان و شرایط گفتگو ها را تعیین کنند، آنان نیز نماینده گان خود را برگزیده و به مذاکرات صلح خواهند فرستاد.

این در حالیست که در ماه جولای سال گذشته میلادی نیز شماری از نماینده گان طالبان در گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان که در شهر مری اسلام آباد انجام شد، اشتراک کردند.

برخی از کارشناسان افغان نیز شرکت نماینده گان طالبان مسلح را در مذاکرات صلح ضروری خوانده تأکید می ورزند که قبل از برگزاری این نشست حکومت باید اجماعی را ترتیب دهد.

یونس فکور یکتن از این کارشناسان به رادیوآزادی در مورد گفت:

"بهتر خواهد بود که حکومت همزمان در نشست چهار جانبه با طالبان ناراضی و طالبانی که در بین شان اختلافات موجود است، رابطه برقرار کند با حوصله مندی با هر گروه و شخصیت به طور جداگانه تماس بگیرد تا آن عده از طالبانی را که تحت نفوذ استخبارات پاکستان نیستند بیرون بکشد."

قرار است نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا به روز دوشنبه در نشستی که در اسلام آباد در خصوص چگونگی پیشبرد گفتگوهای صلح برگزار خواهد شد صحبت کنند.

این نشست چهار جانبه گام نخست برای آغاز دوباره گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح محسوب می شود.

از سوی هم سید ظفرهاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی در مورد آماده گی طالبان مسلح برای اشتراک در گفتگوهای صلح می گوید:

" ما از هر تلاشی که منجر به کاهش خشونت در افغانستان شود استقبال می کنیم و می ماند درخواست گروه های طالبان برای اشتراک در این مذاکرات، ما آنرا بررسی می کنیم و بعد از مشوره ها نتیجه خود را اعلام خواهیم کرد."

در عین حال جاوید فیصل سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید که اجندای مورد بحث در نشست چهار جانبه در مورد صلح از قبل مشخص شده و هیچ گفتگوی مستقیم با نماینده گان طالبان انجام نخواهد شد.

هر چند حکومت افغانستان در گذشته نسبت به تلاش های پاکستان در زمینه گفتگوهای صلح ابراز شک و تردید کرده و گفته که این کشور به تعهداتش در قبال افغانستان صادق نیست اما این بار دیده شود که این کشور تا چه حد در این زمینه صادقانه عمل می کند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG