لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

برخی از احزاب در پاکستان مظاهره کردند


پس از سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به پاکستان، برخی از احزاب سنی و شیعه در اسلام آباد مظاهراتی را به راه انداختند.

اسرار الحسن عباسی رهبر حزب (اهل سنت و الجماعت) در پاکستان در جریان راهپیمایی دیروز به خبرنگاران گفت، ایران باید به مداخلهء آشکارا در امور دیگر کشور های اسلامی، پایان دهد.

وی گفت:

"ایران به طور بی شرمانه در امور دیگر کشورهای اسلامی مداخله می کند. این کشور برای بدست آوردن منفعت خود بر هر جای جهان می تواند حمله کند. این کشور در میان مسلمانان خونریزی ایجاد کرده و تنش های فرقه یی را به اوج آن رسانده است."

پس از اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه از سوی عربستان سعودی، شماری از معترضان خشمگین ایرانی بر ماموریت های دیپلوماتیک عربستان سعودی در شهرهای تهران و مشهد حمله کردند.

بعد از این حادثه، ریاض و تهران روابط دیپلوماتیک خود را قطع کرده و سفیران شان را فراخواندند. شماری از کشور های متحد عربستان سعودی مانند، امارات متحدهء عربی، سودان، قطر و بحرین روابط خود را با تهران قطع کردند.

همزمان با این شماری از شیعیان هم در اسلام آباد دست به تظاهرات زدند. آنها خواستار بی طرفی حکومت پاکستان در تنش های سیاسی بین عربستان سعودی و ایران شدند.

امین شهیدی رهبر حزب شیعه ها بنام (وحدت مسلمین) دیروز از حکومت پاکستان خواست تا از پیوستن به ایتلاف به رهبری عربستان سعودی خودداری کند.

وی گفت:

"وزیر خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه در اینجا بود. او نه تنها از پاکستان خواست تا در ایتلاف نظامی به رهبری آنها بپیوندد، بلکه به خواست خود نیز تأکید کرد. ما باور داریم که پاکستان خود درست قضاوت کند و استقلالیت خود را در خط و مشی خارجی مشخص نماید و از پیوستن در چنین یک جنگ که برای ۲۰۰ میلیون پاکستانی فقط مشکل ایجاد کرده می تواند، خوداری کند."

ایالات متحدهء امریکا از عربستان سعودی و ایران خواست تا از خود خویشتنداری نشان دهند و با رعایت میثاق های بین المللی مشکلات شان را از راه مذاکره و گفتگو حل کنند.

دولت افغانستان هم تنش های سیاسی بین عربستان سعودی و ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه خواند و از هر دو کشور خواست تا مشکلات شان را از راه مذاکره حل کنند.

XS
SM
MD
LG