لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

طالبان مسلح عملیات شان را در افغانستان شدت بخشیده اند


طالبان مسلح امسال در موسم زمستان هم عملیات نظامی شان را شدت بخشیده اند.

ناظران می گویند، طالبان می خواهند، با استفاده از افزایش حملات در افغانستان بالای نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مذاکرات چهار جانبه در اسلام آباد برای امتیاز گیری فشار وارد کنند.

اجلاس چهار جانبه در مورد چگونگی پیشبرد مذاکرات صلح در یازدهم ماه جنوری در اسلام آباد برگزار می شود.

داکتر محمد تقی نویسنده و ناظر امور پاکستان به این باور است که حملات طالبان در افغانستان در زمانی افزایش یافته که بر پاکستان هم فشار وجود دارد تا طالبان را برای اشتراک در گفتگو های صلح تشویق کند.

داکتر تقی که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت، حتی اگر طالبان در نتیجه این حملات نتوانند کدام منطقهء را نیز تصرف کنند، آنها حملات مرگبار شان را برای کسب امتیاز ادامه خواهند داد.

گزارش های اخیر از قول ناظران و آگاهان امور افغانستان و بین المللی نقل کرده که می گویند، طالبان مسلح از سال 2001 میلادی به اینسو، امسال نسبت به هر زمانی دیگر در افغانستان نقاط بیشتر را در اختیار دارند. سازمان ملل متحد نیز تایید کرده است که حملات طالبان امسال در ظرف پانزده سال گذشته زیاد بوده و در برخی مناطق به بلند ترین حد آن رسیده است.

تا هنوز صد در صد معلوم نیست که گروه طالبان در مذاکرات اسلام آباد اشتراک می کند و یا نه، اما مقامات حکومت می گویند، به سلسلهء این مذاکرات امکان دارد، طالبان بعداً اشتراک کنند.

توماس روتیک عضو شبکه ناظران امور افغانستان در کابل می گوید، طالبان امکانات مختلف را در نظر گرفته اند و آن اینکه یا بر سراسر افغانستان دوباره حاکم شوند و قدرت را در دست گیرند، یا اینکه از راه گفتگو و مذاکره در قدرت شامل شوند که در هر صورتی پیشرفت نظامی، آنها را در رسیدن به هر دو هدف، کمک می کند.

اما عبدالوحید وفا رئیس یک مرکز تحقیقاتی در پوهنتون کابل به این عقیده است که دلیل دیگر افزایش حملات حداقل در ششماه اخیر در افغانستان، آغاز فعالیت گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در این کشور می باشد.

وی گفت:

"امسال در افغانستان سال سرد بود، اما با آنهم حملات کاهش نیافتند. بر خلاف سال های دیگر، امسال تنش و تشدد در شرق افغانستان بیشتر بوده که هوا در آن مناطق زیاد سرد نمی شود و بیم آن می رود که این حملات تا تابستان دوام کند."

به گفتهء آقای وفا، اختلافات در بین طالبان بالای مذاکرات تأثیر خوب ندارد، اما با وجود آن هم، طالبان برای تصرف مناطق بیشتر به تلاش های شان ادامه می دهند تا در مذاکرات با حکومت امتیازاتی را بدست آورند.

XS
SM
MD
LG