لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

عربستان ادعای حمله بر سفارت ایران در صنعا را رد کرد


 شهر صنعا پایتخت یمن (آرشیف)
شهر صنعا پایتخت یمن (آرشیف)

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و وزارت خارجهء یمن ادعای ایران را رد کرده اند که می گوید، طیارات عربستان سعودی بالای سفارت این کشور در شهر صنعا حمله کرده است.

ایران روز پنجشنبه گفت، شب چهارشنبه بالای سفارت این کشور درشهر صنعا یک حمله هوایی صورت گرفته است و با این ادعای ایران، تنش ها بین نیروهای سنی و شیعه در این منطقه افزایش یافت.

در یک اعلامیهء که از طریق آژانس خبری دولتی عربستان سعودی ناوقت روز پنجشنبه نشر شد، تاکید شده است که بالای سفارت ایران و مناطق اطراف آن کدام عملیات صورت نگرفته است.

باشنده گان شهر صنعا و شاهدان عینی هم می گویند که به سفارت ایران در این شهر هیچ نوع خسارت نرسیده است.

براساس گزارش آژانس خبری دولتی عربستان سعودی، وزارت خارجهء یمن نیز این ادعا را رد کرده که گویا سفارت ایران در شهر صنعا مورد هدف قرار گرفته است.

روزنامهء سبانیوز هم از قول یک منبع وزارت خارجهء یمن نوشته است که شهر صنعا در کنترول نیروهای طرفدار رییس جمهور علی عبدالله صالح و متحدان وی قرار دارد و شورشیان حوثی در مورد ماموریت های دیپلوماتیک در شهر صنعا مسوولیت دارند.

جان کری وزیر خارجهء ایالت متحدهء امریکا روز پنجشنبه با اشاره به روابط ایران با عربستان سعودی در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

"من امروز صبح با جواد ظریف وزیر خارجهء ایران در مورد پلان جامع و عملی ما صحبت کردم. ما نه تنها در مورد عملی ساختن این پلان صحبت کردیم، بلکه در مورد روابط عربستان سعودی، منطقه و ایران هم صحبت کردیم."

این در حالیست که روز پنجشنبه ترکیه سفیر ایران را در انقره احضار نموده، در مورد اظهارات اخیر ایران در رابطه با رجب طیب اردوغان رییس ترکیه، اعتراض کرد.

ترکیه از اعتراض در مورد اعدام شیخ نمر باقر النمر خود داری کرده است.

اعدام شیخ نمر باقر النمر باعث اعتراضات تعدادی از شیعه ها شد و رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه گفت، اعدام النمر یک مسالهء داخلی عربستان سعودیست.

روابط بین انقره و ریاض در این اواخر بهبود یافته است و رییس جمهور ترکیه در ماه گذشته به عربستان سفر کرد. ترکیه و عربستان سعودی که اکثریت باشنده گان آن مسلمانان سنی اند در مورد سوریه نظر مشترک داشته به این عقیده اند که یگانه راه ختم منازعات پنج ساله در سوریه عزل بشارلاسد از قدرت است.

ایران و روسیه یگانه متحدان رژیم بشارالاسد به شمار می آیند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG