لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

ستره محکمه به قضایای زندانیان محبس اناثیه کابل جداً رسیده گی می‌کند


ستره محکمه افغانستان می گوید در مورد این که آیا در مورد قضایای عدلی زنان زندانی در کابل اصل عدالت رعایت شده است یا خیر، بررسی همه جانبه صورت خواهد گرفت.

سید یوسف حلیم رئیس ستره محکمه افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت هیئتی به این هدف تعین و سر از روز شنبه به کارش آغاز خواهد کرد.

آقای حلیم گفت به شکایات متهمین و قضایای محکومین زن در محبس اناثیه کابل رسیده گی جدی صورت می گیرد: " رئیس جمهور در مورد رسیده گی به قضایای عدلی زنان محبس اناثیه کابل هدایت داده اند اگر حکم رئیس جمهور برسد سر از روز شنبه یک هیئت را برای آن موظف می سازیم و کارش را در این مورد آغاز خواهد کرد، به دوسیه های محکومین و شکایت های متهمین به گونه جدی رسیده گی صورت خواهد گرفت و سپس با رئیس جمهور شریک ساخته خواهد شد. "

این هیئت پس از آن از سوی ستره محکمه افغانستان موظف می گردد، که رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز پنجشنبه دستور رسیده گی به شکایات متهمین و بررسی دوسیه های محکومین زن در زندان زنانه کابل را صادر کرد.

در این فرمان آمده که ستره محکمه افغانستان به منظور بررسی شکایات متهمین و غور و بررسی دوسیه های محکومین محبس اناثیه کابل، هیئتی را توظیف و نتیجه آن را به ریاست جمهوری ارائه کند.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی چند روز قبل از زندان زنانه در کابل دیدن کرد و شکایات این زندانیان را شنیده و با آنان صحبت کرده است.

به اساس معلومات ستره محکمه افغانستان این فرمان پس از آن صادر گردیده که شکایت های از عدم رسیده گی عادلانه به دوسیه های زندانیان زن و به کار گیری از اعمال نفوذ در قضایای آنان، وجود داشته است.

با آنکه رقم دقیق تعداد زندانیان زن در زندان زنانه بادام باغ کابل مشخص نیست اما دو سال قبل این رقم به دو صد و سی تن میرسیده است.

شماری از نهادهای ناظر می‌گویند که در کنار سایر زندان های کشور، زندان زنانه هم از بی عدالتی ‌ها، رفتار تبعیض آمیز و بی توجهی به قضایای زندانیان مستثنی نبوده است.

در عین حال وزارت امور زنان افغانستان با استقبال از این اقدام رئیس جمهور می گوید که با این حکم، دوسیه های زنان زندانی به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

هیلی اعظم نیکزاد رئیس اطلاعات و ارتباط عامه این وزارت در صحبت با رادیو آزادی دستور رئیس جمهور در مورد بررسی قضایای عدلی زنان زندان را بجا خواند: " رئیس جمهور در فرمانی به ستره محکمه دستور داده که هیئتی موظف شده و دوسیه های زنان زندانی مورد بررسی قرار گیرند، این یک اقدام بجا است، با آنکه وزارت زنان دادخواهی هایش را در این مورد داشته است اما دوسیه برخی زنان زندانی درست بررسی نشده، با صدور این فرمان بررسی کارها به صورت درست و دوسیه های دقیق ارزیابی شود. "

قبل از این برخی از زندانیان زن و فعالان مدنی همواره انتقاد کرده اند که به قضایای مربوط به زنان به موقع رسیده گی صورت نگرفته و قانون در مورد آنان به درستی تطبیق نمی گردد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG