لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

مقامات افغان در مورد روابط سعودی و ایران ابراز تاثر کردند


حکومت افغانستان به خاطری تیره گی روابط بین ایران و عربستان سعودی ابراز تأثر کرده است.

حکومت افغانستان از ایران و عربستان سعودی خواسته است که بر اساس تعهد کشور ها به کنوانسیون ویانا در ارتباط به تنظیم روابط دیپلوماتیک، تنش های سیاسی بین دو کشور را از طریق مذاکره و گفتگو حل نمایند.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده است که بر اساس کنوانسیون ویانا، تمام کشور ها در جهان متعهد به حفاظت از نمایندگی های سیاسی و تامین امنیت دیپلومات ها بوده و بر اساس این میثاق مسئولیت دارند تا از حملات بر این چنین محلات جلوگیری کنند.

حکومت افغانستان حملات بر سفارت و قنسلگری عربستان سعودی در شهر های تهران و مشهد، را خلاف قرارداد های بین المللی دیپلوماتیک دانسته، محکوم کرد.

همزمان با این عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت دیروز در یک نشست خبری در کابل در پاسخ سوالی در ارتباط به ایجاد تنش ها بین این دو کشور مسلمان نیز ابراز تأثر نموده، گفت که امیدوار است که این تنش ها موقتی باشند:

" ما به حیث یک کشور که از بحران صدمه دیده ایم و مردم ما سال های سال متاثر شده اند، از موجودیت تنش بین کشور های اسلامی متاثر می شویم. امیدواری ما این است که این تنش ها رفع شوند و موقتی باشند و در این راستا موقف افغانستان یک موقف واضح است. "

اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه از سوی عربستان سعودی اعتراضاتی را در ایران برانگیخت و شماری از معترضان خشمگین بر نماینده گی های دیپلوماتک عربستان سعودی در تهران و مشهد، حمله کردند.

هر دو کشور در عکس العمل به این حادثه دیپلومات های خود را فرا خواندند.

پس از اعلان قطع روابط دیپلوماتیک از سوی عربستان سعودی کشور های متحد ریاض، امارات متحدهء عربی، بحرین، سودان و قطر نیز پایان روابط دیپلوماتیک شان را با تهران اعلان کردند.

در این میان، ولسی جرگه افغانستان، از کنفرانس کشور های اسلامی، سازمان ملل متحد و سران کشور های اسلامی خواست تا برای حل بحران کنونی در شرق میانه تلاش نمایند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان در بارهء تنش ها در روابط بین عربستان سعودی و ایران ابراز نگرانی کرده و آن را تهدیدی به همه منطقه دانست.

XS
SM
MD
LG