لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

نهاد "تبیان" اعدام یک روحانی شیعه در عربستان را محکوم کرد


هرچند حکومت افغانستان تا حال در خصوص اعدام نمر باقر النمر روحانی شعیه در عربستان سعودی از خود عکس العمل نشان نداده است اما مرکز اجتماعی و فرهنگی موسوم تبیان در کابل اعدام النمر را محکوم کرد.

ده ها تن از اعضای این مرکز روز پنجشنبه در غرب شهر کابل به همین مناسبت نشستی را برگزار کردند.

سید عیسی حسینی مزاری رئیس مرکز اجتماعی و فرهنگی تبیان اعدام نمر باقر النمر را تکبر و خود خواهی مقامات سعودی عنوان کرد:

" حکومت عربستان چرا النمر را شهید کرد چرا نمر همگام با یکی از سران القاعده به شهادت میرسد، مطالعات که کردند ایجاد تفرقه و نفاق بین مسلمانان این یکی از اهداف حکام ال سعود است "

آقای مزاری گفت این عمل حکام سعودی باعث یکجا شدن مسلمانان بر علیه آنکشور می گردد.

رئیس مرکز اجتماعی و فرهنگی تبیان میگوید عربستان سعودی به اثر تحریک از سوی امریکا و اسرائیل تلاش ها برای سرکوب کردن مسلمانان شعیه را آغاز کرده است.

عربستان سعودی روز شنبه هفته جاری خبر اعدام ۴۷ تن را در ریاض اعلام کرد که در بین اعدام شده گان سه شعیه و ۴۴ مسلمانان سنی شامل بودند.

مسئولان عربستان سعودی در این مورد گفته اند که این افراد از چند سال به این طرف در فعالیت های ضد حکومتی سهم داشتند.

برعلاوه آن حدود یک ماه قبل عربستان سعودی از ایجاد یک ائتلاف ضد تروریستی خبرداد که گفته میشود تا حال بیش از ۳۰ کشور منطقه در این ائتلاف شامل شده اند.

عربستان سعودی از افغانستان نیز برای شرکت در این ائتلاف دعوت کرده بود، اما حکومت افغانستان گفته است که این موضوع به دقت بیشتر نیاز دارد.

عملیات از سوی عربستان سعودی برضد شورشیان حوسی در یمن نیز چیزیست که با عکس العمل ایران روبرو شده است.

از سوی هم کارشناسان سیاسی افغان میگویند که دخالت در مسایل مذهبی حساسیت ها را برانگیخته و برای اینکه مردم افغانستان درِ آینده با مشکلات روبرو نشود باید از مداخله در همچو موارد خود داری کرده و با احتیاط عمل نمایند.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد به رادیو آزادی گفت:

"به مردم، نهادهای جامعه مدنی و حکومت افغانستان است ضرور نیست که خود را در اختلافات میان عربستان سعودی و ایران دخیل سازند این اختلاف از زمان انقلاب اسلامی ایران ادامه دارد به مردم، نهادهای مدنی و حکومت های حال و گذشته هیچ وقت از یکی اینها جانبداری نکرده است این بهتر است که ما به هیچ طرفی تمایل نشان ندهیم و این مشکل سیاسی خود شان است، از هر موقعیت به ضد یک دیگرشان استفاده می کنند و ما نباید در این بازی دخیل شویم. "

در عکس العمل به اعدام این روحانی شعیه برخی افراد و حلقات سفارت عربستان سعودی را در تهران به آتش کشیدند.

برخی افغان ها به این نظراند که حکومت افغانستان در خصوص چنین رویداد ها باید موقف را اختیار نماید که همسویی با منافع این کشور داشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG