لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

تیفا: بدون اصلاحات هیچ راه عملی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد


نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان
نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هشدار میدهد که هرگاه کارهای انجام شده در زمینه اصلاحات از سوی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی عملی نگردد برگزاری انتخابات در کشور ناممکن خواهد شد.

نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد روز پنجشنبه در نشستی که زیرنام چالش ها و فرصت ها فراه راه انتخابات شوراهای ولسوالی از سوی این بنیاد در کابل برگزار شده بود به این موضوع اشاره کرد.

وی که در عین حال عضویت کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی را دارد گفت حکومت باید مطابق به تفاهم نامه سیاسی برای آوردن اصلاحات در سیستم انتخابات عمل کند:

" انتخابات یک اصل و یک مصلحت ملی است اینکه کی میخواهد و کی نمیخواهد امروز یک مصلحت ملی است و هیچ کسی نمیتواند از آن چشم پوشی کند، جاده یک طرفه است و بدون رفتن به اصلاحات هیچ راهی عملی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد و هر نوع برگزاری انتخابات بدون آوردن اصلاحات به بن بست مواجه خواهد شد. "

آقای ایوب زاده همچنان تاکید کرد که حکومت به کسانیکه میخواهند در برابر این روند مشکل ایجاد کنند باید اجازه ندهد.

این اظهارات پس از آن مطرح میگردد که اخیراً فرمان تقنینی رییس جمهور در خصوص انتخابات از سوی هر دو مجلس شورای ملی رد گردیده و این کار مورد استقبال کمیسیون های انتخاباتی قرار گرفت.

کمیسیون شکایت های انتخاباتی گفته است که پس از رد فرمان تقنینی اخیر رئیس جمهور از سوی شورای ملی اجراات تمام نهاد های که در پرتو این قانون تا کنون فعالیت داشتند، غیر قانونی بوده و باید منحل شوند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته است تا یک هفته دیگر تقویم انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها را اعلام خواهد کرد.

اما آقای ایوب زاده میگوید که به اساس فرمان رئیس جمهور کمیته گزینش به کارخود آغاز کرده و تا تصمیم بعدی از سوی حکومت و تفسیر ماده های ۱۰۹، ۸۳ و ۷۹ قانون اساسی به آن ادامه خواهد داد.

از سوی هم محمد عبده رئیس کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه در این نشست رد فرمان های تقنینی رئیس جمهور در خصوص انتخابات را از سوی ولسی جرگه کار نادرست خواند و برآوردن اصلاحات انتخاباتی تاکید کرد.

در این حال میاگل وثیق رئیس روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اداره امور ریاست جمهوری با اشاره به چالش های داخلی و خارجی میگوید که حکومت مصمم بر آوردن اصلاحات در روند انتخابات است:

" حکومت متعهد است که چطور بتواند واقعاً یک فضای را ایجاد بکند که مطابق به آن اعتماد مردم نسبت به این روند جلب گردد و یعنی متعهد به اصلاحات است متعهد به روند است که واقعاً در نتیجه کار این روند انتخابات که به راه انداخته میشود واقعاً شایسته ها بروی صحنه بیاید. "

شاه سلطان عاکفی رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نیز تاکید بر گزینش اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی و آوردن اصلاحات در روند انتخابات کرده و گفته است که در این خصوص پیشنهادات را به حکومت ارایه کرده اند.

بحث اصلاحات و برگزاری انتخابات در حالی در میان نهادهای مختلف انتخاباتی گرم شده است که اخیراً ریاست جمهوری افغانستان خبر داد که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها در بین فصل تابستان و خزان سال آینده برگزار خواهد شد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG