لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

"نشست در اسلام آباد برای تعیین چهارچوب گفتگوهای صلح خواهد بود"


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی

نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان امریکا و چین که قرار است هفته آینده در اسلام آباد برگزار گردد، امید سر آغاز گفتگوها و مهلت برای طالبان بخاطر پایان دادن جنگ گفته میشود.

اکنون ریاست جمهوری افغانستان میگوید در این نشست بر اساس فیصله کابل، اسلام آباد بیجنگ و واشنگتن طالبان اشتراک نخواهند داشت.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی روز پنج شنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت: " هدف برگزاری این نشست، ایجاد میکانیزم ها برای چگونگی آغاز گفتگوهای صلح و همچنان ایجاد میکانیز بررسی و تثبیت اقداماتی می باشد که از سوی شرکای افغانستان صورت می گیرد، به این معنا، اقداماتی که صورت می گیرد و تعهداتی که سپرده میشود، بر اساس این چهارچوب تثبیت شود که آیا چنین چیزی صورت گرفته است و یا نه. "

پیش از این وزارت خارجه پاکستان گفته است که اسلام آباد میزبان نشست چهار جانبه مقام‌های ارشد افغانستان، پاکستان، امریکا و چین خواهد بود تا چهارچوب از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان کابل و گروه طالبان را مشخص سازند.

همچنان گفته شده است که پیش از نشست چهارجانبه، یک نشست دو جانبه میان معاونین وزارت‌های خارجه افغانستان و پاکستان به منظور پایان دادن به تنش ها میان دو کشور برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور غنی نیز پیش شرط این گفتگوها را پایان دادن به فعالیت های تروریستی خوانده است و به نتایج این نشست ابراز امید واری کرده است.

قرار است از جانب افغانستان در این نشست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی افغانستان اشتراک ورزد.

ریاست اجراییه افغانستان میگوید در این نشست مشخص خواهد شد که چه گروه های صلح پذیر هستند و در برابر گروه های که صلح افغانستان را حرمت نگذارند، تاکید بر مبارزه جدی خواهد شد.

در این حال سراج الحق سراج یکی از کارشناسان سیاسی میگوید، افغانستان این بار باید با یک اجندای قوی و موضع روشن در این نشست اشتراک ورزد و در برابر سیاست های اسلام آباد قاطعانه عمل کند:

" این مذاکرات تاثیرات خود را خواهد داشت، اما باید دولت با یک اجندای مشخص و یک تیم کاری قوی در آن اشتراک ورزد و مهلت تعین شود برای پاکستان و دیگر اینکه، باید مقام های نظامی پاکستان حضور داشته باشند و از آنان تعهد گرفته شود اگر آن گروه های که صلح را نمی پذیرند پاکستان باید آنان را به افغانستان بسپارد و یا لانه های چنین گروه ها را در خاکش نابود سازد. یکی از پیش شرط ها باید همین باشد. "

آقای سراج میگوید بستن لانه های تروریستان از سوی پاکستان در خاکش و سپردن آن گروه های که به صلح باورمند نیستند به افغانستان و تعین مهلت برای اسلام آباد بخاطر کشاندن طالبان به میز مذاکره، باید جز پیش شرط های اساسی افغانستان در این نشست باشد.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه نیز میگوید که تلاش ها برای صلح ادامه دارد اما وی با اشاره به افزایش حملات در شهر کابل و برخی نقاط دیگر کشور تاکید میکند که فعالیت های طالبان منجر به امتیاز گیری نخواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG